בעד הנגד: כבר בימיה הראשונים ממשלת בנט מוסיפה לדבוק במורשת נתניהו

תם אבל בהחלט לא נשלם. ביבי הלך (לא הביתה, לאופוזיציה), אך רוחו שורה על ממשלת בנט-לפיד החדשה. המאבקים הדמוקרטיים והמעמדיים העקרוניים נגד הכיבוש והקפיטליזם הניאו-ליברלי, בהם השתתפנו בשנות שלטונו של נתניהו, עדיין עמנו.

"עיזבו אידיאולוגיה" – ביקש ראש הממשלה החדש נפתלי בנט משותפיו בשמונה מפלגות הקואליציה שבהנהגה ימנית. וכאשר בעל ההון, ראש מועצת יש"ע לשעבר וראש המפלגה שלא במקרה נקראת "ימינה" מבקש זאת, הוא מתכוון להמשך הכיבוש, האפליה והניצול בלי "רעשי רקע".

מעצר נער פלסטיני, אתמול, בשער שכם לקראת צעדת הדגלים הגזענית לאישור ממשלת הימין החדשה (צילום: ואפא)

 

כבר ביממה הראשונה לשלטון החדש הכריז בעל הון ימני קיצוני אחר, שר האוצר אביגדור ליברמן: "בלי העלאת מסים". במילים אחרות: את מחיר המשבר לא ישלמו העשירים – אלא  השכירים והגמלאים. שרת הפנים איילת שקד קראה ל"החזרת המסתננים לארצותיהם", קרי, להשלים את מה שנתניהו לא הצליח לעשות – בין היתר בגלל ההתנגדות הציבורית: גירוש מבקשי המקלט וילדיהם הישראלים. ואילו שר החוץ יאיר לפיד הסביר כי "הסכם עם הפלסטינים לא עומד כעת על סדר היום". בעברית פשוטה: הכיבוש יימשך כבימים ימימה.

הגדיל לעשות השר לביטחון פנים, הגנרל עומר בר-לב (העבודה), שהעניק פרס נוסף לימין הגזעני בהחלטתו לאפשר את קיום מצעד הדגלים במזרח ירושלים. כך הוא תירץ זאת בישיבת סיעתו בכנסת: "ירושלים היא בירת ישראל הנצחית. בדמוקרטיה חשוב להפגין ולעשות צעדות כאלה ואחרות". צעדות כאלה ואחרות? האם ה"דמוקרטיה" תחת כיבוש ישראלי במזרח ירושלים מאפשרת "הפגנות כאלה ואחרות" גם לפלסטינים תושבי העיר?

ביבי הלך, וטוב שכך. אבל אין ספק שממשלת בנט זו ממשלת המשך. לבנו עם האלפים שחגגו בכיכר רבין את תבוסת בית נתניהו. למפגינות ולמפגינים המסורים שהציפו את רחובות הערים ואת הצמתים  ברחבי הארץ בסיסמא "ביבי הביתה" (ובהם חברי מק"י וחד"ש היהודים והערבים), שמור בהחלט מקום של כבוד בתולדות המחאה הפוליטית בישראל. אך הדרך לשינוי המיוחל עוד ארוכה. אל תזרקו את הכרזות, רק כבסו את החולצות. ייתכן שבקרוב נצא שוב להפגין תחת הסיסמא: "בנט הביתה".

בדיון שנערך בכנסת לקראת הצבעת האמון בממשלה החדשה אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), כי יש מקום לשמחה על לכתו של נתניהו מן השלטון – אך לא לשאננות. "נשתחרר מהדוקטרינה של 'כן ביבי ולא ביבי', וניגש לעיקר. לא לילד הזה פיללנו". הוא צודק.