בסינמטק ובגדה השמאלית: פסטיבל סרטים 48 מ"מ בעקבות הנכבה

 פסטיבל הסרטים 48 של עמותת זוכרות יתקיים בין השישי הקרוב, 1 בדצמבר, ועד יום ראשון 3 בדצמבר, בסינמטק תל-אביב ובמועדון הקולנוע של הגדה השמאלית. "בפסטיבל יצירות קולנועיות העוסקות בנכבה ובשיבת הפליטים הפלסטינים מזוויות, מקומות ותקופות שונות. החשיפה החדשה או מחודשת לאירועים היסטוריים ועכשוויים מעודדת אותנו לחשוב על המרחב בו אנחנו חיים ולדמיין את עתידו באופן שונה", נמסר.

48 מ"מ מתקיים זו השנה החמישית, כמדי שנה סמוך לכ”ט בנובמבר. השנה יצוין במסגרת הפסטיבל שבעים שנים להחלטת האו"ם על תכנית החלוקה. לראשונה השנה יתקיימו הקרנות מיוחדות בשיתוף מועדון קולנוע הגדה השמאלית.

2017-11-28_213330

מתוך "1948: קוממיות ופורענות"

 

במסגרת סרטי הפסטיבל יוקרנו מספר סרטים חדשים של יוצרים ישראלים. ביניהם הסרט "נולד בדיר יאסין" (בימוי: נטע שושני). הסרט העוסק בכפר שנכבש על ידי האצ"ל והלח"י ובו מתועדות עדויות נדירות של לוחמים ישראלים. יוקרן דאבל פיצ'ר הכולל את הקרנת הסרט "ביזה וגניזה" (בימוי: רונה סלע), העוסק בארכיונים פלסטינים בישראל, וחושף לראשונה קטעי ארכיון נדירים שהוחזקו על ידי מדינת ישראל. לצד הסרט "מחוץ לפריים או מהפכה עד לניצחון" (בימוי: מוהנד יעקובי), המהווה דיוקן היסטורי ייחודי של מאבק העם הפלסטיני לברוא את צלמו בעצמו.

הסרט "יזכור למנשייה" (בימוי: ענת אבן), המגולל את הסיפור ההיסטורי של תושבי שכונת אל מנשייה ביפו אשר אולצו לברוח-להתפנות להוראת השלטונות. באירוע הפתיחה יוקרן, לראשונה בארץ, הסרט הסורי "הפתאים" (בימוי: תאופיק סאלח). הסרט מבוסס על הספר "גברים בשמש" ומספר את סיפורם של שלושה פליטים פלסטינים בחיפוש אחר הארץ המובטחת. עוד יוקרנו, "1948: קוממיות ופורענות "(בימוי: אנדי טרימלט, אחלאם מוהתאסב), בוא נחשפים פרטים מרתקים וכואבים אודות מאורעות השנה המכרעת בסכסוך. כמו גם תתקיים במועדון הקולנוע הגדה השמאלית הקרנה מיוחדת, בשני חלקים, של הסרט "באב אל-שמס" (בימוי: יוסרי נסראללה). הסרט הינו עיבוד לספרו של אליאס ח'ורי, נע בין שני סיפורי אהבה ומתמקד בחיי קבוצת פליטים פלסטינים בין השנים 1943 ו-1994.

­­

לצד ההקרנות יתקיימו דיונים והרצאות. לאחר הקרנת הסרט "נולד בדיר יאסין" יתקיים דיון אודות עדויות הלוחמים בהשתתפות: ג'סיקה נבו – זוכרות/סוציולוגית, נטע שושני – במאית הסרט אפרת אבן צור – פסיכולוגית, עמי אשר – חוקר. כמו כן תתקיים הרצאה של ג’ורג' ח’ליפי, מחבר "נוף בערפל" אודות תולדות הקולנוע הפלסטיני בשיתוף עם נורית גרץ. לאחר הקרנה כפולה של "ביזה וגניזה", יתקיים פאנל אודות תפקיד הארכיונים בעיצובם (מחדש) של זהות לאומית וזכרון לאומי, בהשתתפות: ד"ר רונה סלע, ד"ר עאדל מנא וד"ר הונידה גאנם. ועוד.