בנימין נתניהו נדבק בנגיף מסוכן יותר מקורונה: הווירוס הניאו-ליברלי

דו"ח מבקר המדינה שפורסם השבועעל מצבה הרעוע של מערכת הבריאות הציבורית לא הפתיע איש –  בייחוד לא את צוותי הרפואה, את החולים ואת בני משפחותיהם. גם בימים כתיקונם נאלצים אלה להתמודד עם פגיעות מדיניות הימין בחיינו. מהדו"ח עולה עוד כי קיים נגיף קטלני הרבה יותר מהקורונה: נגיף הקפיטליזם הניאו-ליברלי. אחד מתסמיני ההדבקה בנגיף הניאו-ליברלי הוא הכחשת המציאות החברתית. אף בעיצומו של המשבר הנוכחי, מי שמכהן כראש ממשלה בעשור האחרון, ושוב ושוב גם כשר הבריאות, מגלה סימנים מדאיגים של המחלה.

בראיון עם דנה וייס בחדשות 12 במוצ"ש נשאל נתניהו מדוע שעה שרוב ממשלות העולם, כולל המעצמות הקפיטליסטיות הגדולות, החליטו להזרים סכומים אדירים למשק ואימצו חבילות סיוע גדולות כדי לחזק את האזרחים מן השורה, הכריזה ממשלת ישראל על חבילת סיוע מצומקת וקמצנית. נתניהו השיב כך: "יש אדם שדיבר עלי טובות – קוראים לו מילטון פרידמן, חתן פרס נובל האגדי. הוא אמר דבר פשוט – אם יש לך הרבה כסף שרודף אחרי מעט סחורות, אתה מקבל היפר אינפלציה, וזה מסוכן מאוד. לכן אני חושב שצריך לדאוג שיהיה כסף להרבה אנשים, אבל אל תציף. אני לא בטוח שמה שעושים במדינות אחרות לא יביא לסכנה גדולה".

להקשיב ולא לא להאמין: מה שמדאיג את נתניהו בעיצומו של משבר ללא תקדים היא האינפלציה! אין בעולמו של ראש ממשלת המעבר דאגות אחרות, כגון אבטלה המתקרבת במהירות לשפל של כ-20% מכלל העובדים, רבבות עסקים קטנים ובינוניים הפושטים רגל מדי שבוע, ארגונים חברתיים ועמותות סיוע הזועקים לעזרה דחופה.

יש לציין שאף בטרם פרץ משבר הקורונה, בינואר ופברואר לבדם, הוציאה הממשלה 11 מיליארד שקל פחות ממה שמותר לה להוציא ללא תקציב מאושר, וזאת לפי כללי התקציב ההמשכי. גם כיום עומדות לרשות הממשלה קרנות חוץ תקציביות, והיא יכולה לממן הוצאות נוספות תחת תקנות שעת חירום, שמכוחן היא אוסרת על אנשים לעבוד או לצאת מהבית ובולשת אחריהם. גם הכנסת יכולה לאשר חוק רגיל, שיקבע מסגרת תקציבית חדשה להתמודדות עם המגיפה. ועוד: בכספות של בנק ישראל מופקדים כ-130 מיליארד דולר (כמעט 500 מיליארד שקל!) שאגרו נגידי הבנק המרכזי לדורותיהם "כדי להתמודד עם מצבי מלחמה, מצוקה או משבר".

נתניהו, הדבק במשנתו הניאו-ליברלית, נדבק גם לכיסאו וסירב שוב (בפעם השלישית!) להכיר בכך שהפסיד בבחירות. תרגילי ההישרדות האנטי-דמוקרטיים של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, המתעלם מהוראות בית המשפט העליון ונשען על עידוד קולני של אומרי הן, מאיצות בתורן את תהליכי הפשיזציה בישראל.

כדי להילחם בממשלת הימין הכרחי כעת לאחד מאבקים: את המערכה נגד הפגיעה הגוברת במרחב הדמוקרטי עם המערכה המעמדית נגד הניאו-ליברליזם. כפי שנתניהו דבק בקפיטליזם הניאו-ליברלי ובשלטונו המושחת, יש להציב חזית אחידה בשתי המערכות – עד להפלת ממשלת הימין.

הרשימה מתפרסמת בגיליון "זו הדרך" המיוחד – משבר הקורונה