בניגוד להבטחות שניתנו בעת הפרטת הפנסיות: הגמלאים נאבקים לשמירת חסכונותיהם

מאות חברי הסתדרות הגמלאים הפגינו בשבוע שעבר בתל אביב וחסמו את צומת הרחובות ארלוזורוב ואבן גבירול, סמוך לבניין ההסתדרות. זאת, במחאה על הפחתת הפנסיות לכרבע מיליון גמלאים החוסכים בקרנות הוותיקות ועל הסחבת במימוש רפורמת  הסיעוד שהבטיח משרד האוצר ואשר אמורה הייתה כבר להיכנס לתוקפה.

2018-11-12_194442

המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב "משרד האוצר עושה ברית מילה לפנסיה",  "כחלון, הבטחת לא לפגוע בקשישים", "לשרים העלו, לקשישים קיצצו" ו"מיליון גמלאים דורשים צדק" (ר' תמונה). הגמלאים קראו: "לא, לא ניתן את הפנסיה לצמצם!" ו"אל תשליכני לעת זקנה". ההפגנה נערכה בתום אסיפת גמלאים שנערכה בבית הוועד הפועל של ההסתדרות.

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, הסביר כי העילה להפגנה היא הקיצוץ בפנסיות של כ-250 אלף גמלאים החוסכים בקרנות הוותיקות. "האוצר, שמנהל את הקרנות, הודיע כי יקצץ בפנסיות בשיעור של כאלף שקל בשנה לכל חוסך, בגלל גרעון של כמאתיים מיליון שקל בתקציב 'עמיתים', הגוף המנהל את שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שהלאימה הממשלה לפני 15 שנים".

מזרחי הוסיף כי "גם היום גובה 'עמיתים' דמי ניהול בסך 1.7%, שיעור כפול מהמקובל. עכשיו הם רוצים להפחית עוד 1.3%. בסך הכול 3% – סכום משמעותי בהתחשב בכך שהפנסיה הממוצעת עומדת על כ-3,500 שקלים בחודש. לא יעלה על הדעת שהגמלאים יהפכו לבני ערובה בוויכוח בין האוצר לכנסת על העלאת גיל הפרישה לנשים. נוסף לכך, מדי שנה נשחקות קצבאות הזקנה בכ-2%, בדומה לפנסיות".

מנהלי הקרנות קיבלו ערב ראש השנה הודעה ממשרד האוצר, על כך שב-1 ביוני 2019 יקוצצו שוב הקצבאות של כרבע מיליון גמלאים בכ-1.3%, כ-1,000 שקלים לכל קשיש בשנה. הקיצוץ מוצג כתוספת ל"דמי הניהול".

"הרפורמה בפנסיה" והשלכותיה

"עמיתים" הוא הגוף שהוקם עבור מערך הפנסיה המופרט בישראל, על מנת לנהל את שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שפעם היו בבעלות ציבורית: מבטחים (מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים); קרן מקפת (מרכז לפנסיה ותגמולים, אגודה שיתופית); נתיב (קרן הפנסיה של פועלי ועובדי מפעלי משק ההסתדרות); קרן ביטוח ופנסיה לפועלים חקלאיים ובלתי מקצועיים בישראל אגודה שיתופית; קרן הביטוח והפנסיה של פועלי הבניין ועבודות ציבוריות; קרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות; קרן הגמלאות של חברי אגד; וקופת הפנסיה לעובדי בית חולים הדסה.

"הרפורמה בפנסיה" הייתה רפורמה ניאוליברלית עליה ניצח בנימין נתניהו ב-2013. אז הוא טען כי "אף אחד לא ייפגע מההפרטה". ואולם, העובדות הן עקשניות. האוצר פוגע בחסכונות של כרבע מיליון גמלאים ועוד רבבות עובדים שטרם יצאו לפנסיה בעת ההפרטה. הקשישים דורשים לשמור זכויותיהם, משום שפנסיה היא חיסכון בכל החיים לעת זקנה, אך האוצר ובעלי הקרנות הפרטיות מתייחסים לחסכונות כאל אפיק השקעה בשוק ההון.

הקיצוץ בדמי הפנסיה מתווסף לקצבת הזקנה הזעומה שמקבל כל זקן בישראל – שהיא הנמוכה ביותר בהשוואה לכל המדינות הקפיטליסטיות החברות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) . שיעור קצבת הזקנה כיום בישראל הוא כ-17% מהשכר הממוצע, וזאת לעומת שיעור של 25% בעת הקמת הביטוח הלאומי לפני 64 שנים.

"למרות שכחלון הודיע כי הוא תומך בהצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במקום למדד, הדבר לא נעשה עד כה. האוצר גם מנסה לטרפד את רפורמת הסיעוד שהוסכמה בין הממשלה להסתדרות", אמר מזרחי למפגינים.

גם עובדי קרנות הפנסיה נאבקים

350 עובדי "עמיתים", שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות המצויות ב"ניהול מיוחד", פתחו באוקטובר האחרון בשביתה. זאת, על רקע התנהלות חדצדדית של הנהלת הקרנות וסירובה לפתור את הסוגיות שהן במחלוקת בין הצדדים. במכתב שנשלח אל המנהל המיוחד של קרנות הפנסיה הוותיקים, יואב בן אור, הודיעו העובדים על נקיטת צעדים ארגוניים.

עובדי הקרנות מטפלים בפנסיות של יותר מ-230 אלף גמלאים ושל כ-130 אלף מבוטחים פעילים, הנמצאים תחת כ-10,000 מעסיקים שונים. בפברואר האחרון הוכרז סכסוך עבודה בקרנות על רקע השחיקה בזכויותיהם של העובדים, הרעת תנאי עבודתם, אפליה בתנאי העסקת עובדי מרכזי השירות, הימנעות מקידום עובדים בהסכמים קיבוציים, פגיעה בוועד ועוד. מההסתדרות נמסר כי מאז הוכרז הסכסוך, ניהלה נציגות העובדים שיחות עם ההנהלה בניסיון להגיע להסכם קיבוצי, אולם ההנהלה לא הגישה הצעות ענייניות. כך פועל משרד האוצר הניאוליברלי: הוא פוגע בוזמנית בזכויות הגמלאים וגם באלה האמורים לשרת אותם – עובדי קרנות הפנסיה "שבניהול מיוחד", או במילים אחרות: בניהול האוצר.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב