בנט החל לבצע את עסקת המאה: ישראל תמנע ייצוא תוצרת חקלאית פלסטינית דרך ירדן

ישראל תמנע מהרשות הפלסטינית לייצא תוצרת חקלאית דרך ירדן החל ממחר (ראשון), כך נמסר ל"הארץ" ממתאם פעולות הממשלה בשטחים. זוהי הסלמה במלחמת הסחר בה פתחה ישראל נגד הרשות הפלסטינית. ב-2019 ייצאה הרשות סחורה חקלאית בסך של כ-502 מיליון שקל

יצוין ששר הביטחון, נפתלי בנט, הורה השבוע על הפסקת הייבוא החקלאי מהרשות הפלסטינית לישראל. החלטתו של בנט נתקבלה לאחר חודשים של ניסיונות חוזרים מצד שלטונות הכיבוש לאלץ את הרשות לרכוש בכפייה עגלים מהמגדלים הישראלים. הרשות מעוניינת להפסיק את שיטת התכתיבים, לפיה היא חייבת לייבא עגלים מישראל ביוקר – במקום לרוכשם במחיר זול יותר במדינות אחרות. עד לפני כמה חודשים רכשה הרשות 90% מהעגלים ממגדלים בישראל – 130 אלף עגלים בשנה. ברשות החליטו במקום זאת לייבא עגלים מאירופה באמצאות 11 חברות פלסטיניות שונות.

בשיטה הקולוניאלית הקיימת, כופים שלטונות הכיבוש על הפלסטינים תלות כלכלית בישראל – והם שוללים מהפלסטינים את הזכות לקבל החלטה הממתנת תלות זו. אבל כדאי להזכיר כי גם הקפיטליזם הישראלי תלוי במידה רבה בשוק הפלסטיני הכבוש. השטחים הם אחד משוקי הייצוא המרכזיים של ישראל. דובר משרד הביטחון מסר: "חודשים ניסינו לפתור בהידברות את משבר העגלים, שהוביל לפגיעה קשה ומתמשכת בסקטור מגדלי הבקר בישראל ולקריסת מאות משקים בענף". בהתאחדות החקלאים, שבראשה עומד אחד מבכירי מרצ, ח"כ לשעבר אבשלום (אבו) וילן, אומדים את נזקי הפסקת יצוא העגלים ב"אובדן פרנסתן של כ-550 משפחות שמפעילות את הענף ועוד 2,000 עובדים שאיבדו את הכנסותיהם". באוצר מסרבים מזה שנים למסור פרטים על הסחר בין ישראל לרשות הפלסטינית. לפי אומדנים, הייצוא משטחי הרשות לישראל נאמד בכ-14 מיליארד שקל לשנה; והייבוא, לרוב תוצרת חקלאית, בכ-3 מיליארד שקל.