במקום להציב חלופה לממשלת הימין יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי נגרר אחריה

2017-10-17_210621

  באירוע "שבתרבות" בבאר שבע (14.10) אמר יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, כי אינו מתייחס לרשימה המשותפת כאל שותפה קואליציונית. בדבריו הדגיש גבאי כי הוא "לא רואה משהו שמחבר אותנו אליהם".

מפליא כמה מהר סיגל לעצמו יו"ר מפלגת העבודה את מורשתה של מפא"י ההיסטורית, זו של ימי הממשל הצבאי. הוא מפנה עורף למורשת ממשלתו של רבין ב-1992 שזכתה בתמיכת "הגוש החוסם", קרי תמיכה מבחוץ של חד"ש (החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון) ושל מד"ע (המפלגה הדמוקרטית הערבית) והודות לכך ניהלה מו"מ מדיני עם אש"ף. במקום לדבוק בגישה זו, המבטאת את ההבנה כי לא יכול להיות רוב מול הימין בלי תמיכת הציבור הערבי, נקט גבאי בגישה הפוכה. הוא מתייחס לחד"ש ולתנועות הפוליטיות הערביות כלא-לגיטימיות, ושולל כל שותפות פוליטית עם הנציגים של חמישית מאזרחי ישראל. גבאי בחר ללבות את השנאה כלפי הרשימה המשותפת וכלפי מאות אלפי הערבים והיהודים שבחרו בה.

כל חברי הכנסת של חד"ש תקפו את דברי גבאי מיד עם פרסומם. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), התייחס לאמירתו של גבאי בריאיון  בעיתון "הארץ" (15.10). עודה ציין כי הרשימה אינה מחויבת להמליץ לנשיא המדינה להטיל על גבאי את מלאכת הרכבת הממשלה לאחר הבחירות והוסיף: "אני, כמו כלל הרשימה המשותפת, מחויב לעשות ככל יכולתי על מנת להביא לסיום הכיבוש, לקדם שוויון מלא עבור האזרחים הערבים, דמוקרטיה וצדק חברתי לכל אזרחי המדינה.

"ברור לי שהשלב הראשון להגשמת המטרות האלה הוא החלפת שלטון הימין, לכן אני לא מתכוון לשבת בצד ולאפשר לקואליציית נתניהו-בנט להמשיך להוביל אותנו במסלול של סיפוח, אפרטהייד, אפליה ושיסוי. יש הסכמה רחבה בציבור הערבי שהימים המוצלחים ביותר מבחינה פרלמנטרית לנציגי הציבור הערבי היו בימי הגוש החוסם בממשלת רבין, ולכן זאת אופציה שקיימת – כל עוד נדע   הרשימה המשותפת היא חלק לגיטימי וחשוב במפה הפוליטית בישראל, והיא גורם שבכוחו להטות את הכף במערכה לסיום ימיה של ממשלת הליכוד הסיפוחיסטית והאנטי-דמוקרטית".

בצעד של התחנפות למצביעי הימין, העניק גבאי רוח גבית לדה-לגיטימציה של המיעוט הערבי ושל השמאל העקבי שמובילה ממשלת הימין והמתנחלים. כאשר מתבטא כך יו"ר מפלגת העבודה, הוא חושף  את חתירתו לא לחלופה לשלטון נתניהו אלא לחבירה אליו. גבאי המשיך אתמול באמירותיו המתחנפות ימינה, והצהיר כי פינוי התנחלויות אינו הכרחי בהסכם עתידי. ככה לא בונים חומה מול הימין.

 

על כך הגיבה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "גבאי מתעקש להוכיח שאינו אלטרנטיבה, אלא רק חיקוי רע של הימין". לדבריה, "הציבור אינו מחפש אחרי שינוי פרסונאלי, שהדרישה הינה לאלטרנטיבה פוליטית, מדינית וחברתית אמיתית למדיניות הימין. מפעל ההתנחלויות הינו אחד המכשולים העיקריים בפני הליך השלום, שמירת ההתנחלויות מהווה חיסול לכל סיכוי ליתרון מדיני וסיום מעגל הדמים ושמירת המצב הקיים בו עם חי וסובל באופן יומיומי מדיכוי ושלטון צבאי זר. כבר אמרנו לא צריך עוד חיקוי עלוב".

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"