במחאה הדגלים השחורים: כאלף השתתפו בת"א בהפגנה להצלת הדמוקרטיה

כאלף בני אדם התאספו אמש (חמישי) בכיכר הבימה בתל אביב, כחלק ממחאת "הדגלים השחורים" להצלת הדמוקרטיה בישראל. מארגני המחאה מסרו כי כל המפגינים שמרו על הנחיות משרד הבריאות, ועמדו במרחק של שני מטרים על פי סימונים על הרצפות.

אחד מהמארגנים, מתן יפה, אמר כי "אנחנו אנשים פרטיים שנלחמים על הדמוקרטיה ולא מוכנים לביזיון הזה שיהיה ראש ממשלה נאשם בפלילים. מגיעה לנו מנהיגות נקיית כפיים, ושנאשם לא יוכל לבחור את אלו ששופטים אותו". ראש השב"כ שלעבר יובל דיסקין נשא דברים בכיכר הבימה ואמר כי "בבלפור יושב בנוחות נאשם בשלושה תיקים פליליים באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. אותו נאשם בפלילים הוא זה שגורם לדמוקרטיה הישראלית להיחלש, ולשלטון החוק להתערער. עם אפס דוגמא אישית, הנאשם מוביל פוליטיקה צינית ותחמנות חסרת תקדים".

הפגנת הדגלים השחורים, אמש, בכיכר הבימה בתלאביב (צילום: מחאת הדגלים השחורים)

מוקדם יותר הודיעה משטרת מחוז תל אביב על החמרת ההגבלות על הפגנות בתקופת משבר הקורונה, אף שהדבר לא עוגן בחוק, בתקנות לשעת חירום או בצו של משרד הבריאות. המשטרה הודיעה למארגני הפגנת "הדגלים השחורים כי עליהם להפגין בקבוצות של עשרה בני אדם, ולשמור מרחק של עשרה מטרים בין קבוצה לקבוצה. גם משטרת ירושלים החמירה על דעת עצמה את הנהלים לקיום הפגנות בזמן משבר הקורונה ודרשה תנאים דומים ללא סמכות בהפגנה של העובדים העצמאים בירושלים. יחד עם זאת, המפגינים קיימו את ההפגנה על פי הוראות משרד הבריאות ולא על פי התניות המשטרה.

יצוין שבהזמנה לאירוע שנערך אמש נאמר "אנחנו אזרחים מודאגים כי מדינת ישראל במשבר חמור ומי שמנהל אותה נאשם בפלילים שוחד, מרמה והפרת אמונים". לדבר המארגנים "זהו אדם שכל מה שמעניין אותו זה להעביר חוקים אנטי דמוקרטיים, להתערב במינוי שופטים, לסגור את בתי המשפט כדי שהמשפט שלו לא יפתח, להחליש את בג"צ, כדי לחמוק מהמשפט שצריך להיפתח ב-24 במאי הקרוב, אחרי שכבר הצליח בעזרת המשת"פים שלו לדחות אותו פעם אחת".

הפעילים הדגישו ש"דמוקרטיה זה שלטון העם. יש רגעים שהאזרחים מראים לפוליטיקאים את הדרך. אנחנו, העם, עוצרים את הטירוף. אזרחים יוצאים לרחובות מעירים ומנערים את מנהגי העם שמפקירים את השמירה על הדמוקרטיה: חילונים ודתיים, ערבים ויהודים, אשכנזים ומזרחיים – לכולנו יש מכנה משותף אחד והוא המוסר והצדק, זה לא עניין פוליטי זה עתיד המדינה – האם נהיה מדינת צדק ויושרה אור לגויים או מדינת עולם שלישי מושחתת ואפלה". המארגנים מסרו ש"ההפגנה חוקית לגמרי. במהלך ההפגנה נשמור על החוק, על מרווחים בין המפגינים והכל לפי תקנות משרד הבריאות".