במועדון הגדה השמאלית יוקרנו סרטיו של מישל ח'לייפי בהשתתפות הבמאי

במועדון הגדה השמאלית יוקרנו מחר, שישי, ומחרתיים, שבת, סרטיו של מישל ח'לייפי בהשתתפות הבמאי הפלסטיני הנודע. הסרטים יוקרנו במועדון הקולנוע של הגדה השמאלית במסגרת פסטיבל 48 מ"מ של עמותת זוכרות. מחר, שישי, בשעה 17:00 יוקרן "חתונה בגליל" (ישראל, בלגיה וצרפת, 1987, 113 דק', ערבית ועברית עם כתוביות בעברית ואנגלית).

זו אלגוריה עשירה בפרטים על נישואין, מסורת וזהות לאומית, סרטו מרהיב העין של ח'לייפי העמיד הן את פלסטין והן את הבמאי על המפה התרבותית העולמיתבאמצעות תמהיל אופייני לבמאי של ליריות ודרמה סוערת, מגולל הסרט את סיפורו של מוכתר שהיה נחוש בדעתו לחתן את בנו בכפר על אף העוצר. מפקד הצבא מסכים בתנאי שהוא וקציניו יוזמנו כאורחי כבוד. סרטו הראשון באורח מלא של ח'לייפי מפליא לשפוך אור ארוטי ולא פעם סוחף על שתי תרבויות מסוכסכות שמנסות להניח את המחלוקות ביניהן בצד וליהנות מחגיגה של יום אחד. אחרי ההקרנה תתקיים שיחה עם מישל ח'ליפי, בהנחיית אבי מוגרבי.

2018-12-13_200602

 מישל ח'לייפי (צילום: אל אתיחאד)

מחר, שישי, בשעה 21:00, יוקרן סרט נוסף במסגרת המחווה למישל ח'לייפי "מעשה בשלושה תכשיטים" (פלסטין ,1995, 107 דק', ערבית עם כתוביות בעברית). זהו הסרט הראשון באורך מלא שצולם איפעם בעזה מספר על יוסף בן ה-12 שנמלט ממערבולת הסכסוך כדי למצוא ציפורים בשלוות הטבעיום אחד משתבשת עליו שגרתו ודעתו כשהוא נתקל בעאידה, ילדה צוענייה מהממת ביופייה. יוסף מתאהב בה ממבט ראשון, ומוכן לעשות הכל כדי להגשים את משאלתה ולזכות בלבה. הסרט הוא סיפור יפהפה עד כאב על ערגה רומנטית וכוחו של הדמיון על הרקע העגום של עזה מצולקת הקרבות.  

שבת יוקרנו שני סרטים. בשעה 16:00 יוקרן "זיכרון פורה", בהשתתפות הבמאי (ישראל, פלסטין ,1980, 70 דק', ערבית עם כתוביות בעברית ואנגלית). זהו סרטו הראשון של ח'לייפי באורך מלא מצייר את דיוקנן של שתי נשים פלסטיניות: סחר ח'ליפה, סופרת מהגדה המערבית, ורומייה פארח, אם וסבתא, בת מעמד הפועלים תושבת נצרת. הסרט נחשב ליצירה פורצת דרך, הן פוליטית והן אסתטית, בכך שהתייחס לנושא הנשיות הכורעת תחת העול הכפול של כיבוש וחברה פטריארכלית בסגנון לירי מהפנט. רומייה מנהלת מאבק משפטי אינסופי עם הרשויות שהפקיעו את אדמת אבותיה לאחר 1948. כעת, כשמשפחתה מפוזרת בכל רחבי העולם, ובעוד שהיא עובדת במפעל ישראלי, היא שומרת בעקשנות על הדרת כבודה ועל התשוקה שלדידה הן ההבדל בין הישרדות גרידא ואחיזה בקרקע (צומוד). סחר מייצגת הן את הנשיות הערבית בתזמננו והן את חזית המצפון הפלסטיני, ועליה לאזן בין השינויים שפקדו את עולמה לאחר מלחמת 1967 לבין השינויים בתוכה פנימה לאחר שהשיגה את שחרורה האישי.

בשעה 19:00 יוקרן "מעלול חוגג את חורבנו" (ישראל, 1985, 30 דק', ערבית עם כתוביות בעברית ואנגלית). עד לאחרונה, הותר לתושביו המקוריים של הכפר מעלול שבגליל, אותו הרסה ישראל אחרי מלחמת 1948, לבקר באתר הכפר רק פעם בשנה, ביום העצמאות. הסרט עוקב אחריהם באותו יום וחושף עולם של זכרונות כואבים, כמו גם את נחישותם העזה של הכפריים להיצמד לאדמת אבות. לאחר ההקרנה יתקיים דיון על פליטים בארצם בהשתתפות ח'יליפי; רחל בת אריה, זוכרות; העמותה להגנה על זכויות העקורים בישראל; רוואן בשאראת, סדקהרעות.