במוזיאון תל-אביב תפתח תערוכה על צילום סובייטי לציון 100 שנה למהפכה

התערוכה "צילום סובייטי" תפתח הערב (חמישי) במוזיאון תלאביב. לרגל ציון מאה שנים למהפכת אוקטובר מציג המוזיאון מבחר תצלומים שצולמו בידי צלמים סובייטים מהשורה הראשונה, בעיקר במחצית הראשונה של המאה ה–20. האוסף מאפשר לעקוב אחר התפתחות הצילום הסובייטי על רקע המהפכה והמאורעות שבעקבותיה. התערוכה מראה את יכולתו של הצילום לא רק לתעד את המציאות, אלא גם להתערב בעיצובה. בתערוכה מוצגות עבודותיהם של עמנואל אבזריחין, מקס אלפרט, גיאורגי זלמה, יבגני חלדיי, יעקוב חליפ, סימון פרידלנד, אלכסנדר רודשנקו ועוד.

2017-10-26_210728

מרק מרקובגרינברג: תליית הכוכב על מגדל ספאסקיה בקרמלין, 1935

התצלומים מאפשרים, לצד מבט על יצירתו הייחודית של כל צלם, להתבונן גם על הרגעים הדרמטיים של ברית המועצות בתחילת דרכה. רבים מהדימויים מפארים את הפרולטריון ומאדירים את התיעוש המואץ ואת תהליכי הקולקטיביזציה, שהחברה כולה נדרשה להתגייס להגשמתם. הייתה זו אמנות אידיאולוגית, שהאמינה בכוח ההשפעה שלה והועידה לעצמה תפקיד בשינוי פני החברה.

לדברי האוצרת רז סמירה "התצלומים שנוצרו בברית המועצות עד שנות החמישים מפתיעים במקוריותם. טביעת האצבע של האוונגרד המודרניסטי הייתה כה דרמטית ומהפכנית, עד שעקבותיה ניכרות גם בעבודות הסובייטיות". התערוכה תהיה פתוחה על 10 בפברואר 2018.