במהלך יולי יוקרנו בגדה השמאלית סרטים מלבנון, מאלי, צרפת ואיטליה

במהלך יולי יוקרנו במועדון הקולנוע של בגדה השמאלית סרטים מלבנון, מאלי, צרפת ואיטליה. מועדון קולנוע בגדה השמאלית פועל באחד העם 70, תל אביב וכל ההקרנות יתקיימו במוצאי שבת בשעה 20:00.

 בשבת הקרובה יוקרן הסרט "באמאקו" של בהבמאי עבדרחמן סיסקו ובהשתתפות: עיישה מגיאה, דני גלובר, איליה סולימאן. הסרט הופק במאלי ב-2006 , 115 דקות, במבארה, צרפתית, תרגום לאנגלית.

בחצר בית בבאמקו, בירת מאלי, נערך משפט בו תובעת החברה האפריקאית את מוסדות הקפיטליזם המערבי.הבירוקרטיה המשפטית פוגשת בחיי היומיום של בניין המגוריםבין נשים תולות כבסים מתכוננים פרקליטים מהודרים לשאת נאומי פתיחה וסיכום. צ'קה המובטל תוהה כיצד יציל את נישואיו הכושלים למלה, זמרת חתונות יפיפייה, בעוד מחוץ לביתם עדים באים והולכים, נושאים את סיפורי התרוששותה של אפריקה כולה.

סרטו השלישי של האוטר יליד מאוריטניה, עבדרחמן סיסקו, הוא אלגוריה פוליטית שלופתת את הצופה כבר מהדימוי הראשון. הסרט מנסח כתב אישום חריף כנגד הקולוניאליזם המערבי, על העוני והייאוש שהם נחלתם היומיומית של תושבי המקום. סיסקו יוצר דרמה קפקאית כתובה היטב, שאינה נעדרת הומור עצמי (כולל הופעת אורח בלתי נשכחת של דני גלובר ואיליה סולימאן), בשפה קולנועית עשירה וסוחפת.

את השיחה אחרי הסרט תנהל לליב מלמד.

2017-06-29_201903

מתוך "מכתב לטייס סרבן"

במוצאי שבת 8 ביולי יוקרן הסרט הלבנוני "מכתב לטייס הסרבן". הפקה מ-2013, 34 דקות, ערבית, תרגום לאנגלית. בעקבות אלבר קאמי והמסה שלו "מכתבים לידיד גרמני" אכרם זעתרי מנהל חקירה בנוגע לאקט של התנגדות (או הימנעות) שהשאירה חותם על ילדותו. סירובו של טייס ישראלי להפציץ בית ספר תיכון בעין אל חילווה במהלך מלחמת לבנון 1982. הסרט האלגנטי ורב השכבות הזה משלב מסמכים אישיים וארכיוניים שכרוכים יחד בהיקסמות ופחד כאחד, סרט שמייצר הומניזציה אל מול קונפליקט גדול ממדים.

זעתרי הוא מאמני הווידאו החשובים בלבנון. בשנת 2010 הציג בפריס מיצג בשם "שיחה עם במאי ישראלי מדומיין אבי מוגרבי". אכרם זעתרי ייצג את לבנון בביאנלה לאמנות בוונציה בשנת 2013 עם הסרט "מכתב לטייס הסרבן". אחרי ההקרנה תתקיים שיחה בין אבי מוגרבי לטייס הסרבן חגי תמיר שנתן השראה ליצירת הסרט.

כמו כן יוקרנו עוד שני סרטים לבנוניים: "היא והוא", 2001, 32 דקות, ערבית, תרגום לאנגלית ו"מראות מביירות המופצצת", 2014, 28 דקות. הסרט הצרפתי "צילן של נשים" של הבמאי פיליפ גארל, יוקרן במוצאי שבת 15 ביולי. הסרט בהשתתפות: קלוטילד קורו, סטניסלאס מרהאר, לנה פוגם. הפקה מ-2015, 74 דקות, צרפתית, תרגום לאנגלית. סרטו העמוק והמצחיק והכואב של אחד מגדולי במאי צרפת, פיליף גארל, על טיבם האמיתי של גברים, נשים ומערכות היחסים המתקיימות, מסתיימות ושוב חוזרות שביניהם. מלא בקסם ומלא באמת. הקרנה בנוכחות קלוטילד קורו, השחקנית הראשית ואולי גם פיליפ גארל עצמו. את השיחה אחרי ההקרנה ינהל נדב לפיד.

 סרט לבנוני נוסף, "מערב ביירות", של במאי זיאד דוארי יוקרן מוצאי שבת 22 ביולי. הסרט

בהשתתפות: ראמי דוארי, מוחמד שמאס, כרמן לבוס (105 דקות, ערבית, תרגום לאנגלית).

הסרט מתרחש בשנת 1975 בביירות, מלחמת האזרחים החלה לא מזמן. טארק, תלמיד תיכון, נפעם מהכאוס והבלגן כי הוא פטור מללכת לבית הספר. הוא מוצא את עצמו נע בעיר החצויה בין נוצרים ומוסלמים, מערב ומזרח. טארק מלווה בחברו עומאר מצלם את המהומה שמתחוללת סביבם במצלמת סופר 8 שברשותו. מצב הרוח המרומם מקבל תפנית טרגית כשהוריו של טארק מתחילים לריב סביב השאלה אם לברוח מביירות או להישאר.

את השיחה אחרי ההקרנה ינהל תאופיק אבוואיל.

הסרט האחרון שיוקרן בחודש יולי הוא סרט איטלקי "אנה", במוצאי שבת 29 ביולי בשעה 19:00. סרטם של הבמאים: אלברטו גריפי, מאסימו סרקיאלי (225 דקות, איטלקית, תרגום לאנגלית).

מסימו סארקיאלי, שחקן איטלקי מתחילפוגש ברחובות רומא את אנה, נערה בת 16, חסרת בית קורנת ואבודה כאחת. הוא מזמין אותה לביתו ומציע לה לגור אצלו וכן מבקש את רשותה לצלם אותה. המפגש המקרי והמונומנטלי ההוא הוא נקודת הפתיחה לסרט הדוקומנטרי של סארקיאלי ביחד עם הקולנוען אלברט גריפי על אנה. מצולם בשחור לבן באחת ממצלמות הווידיאו הראשונות, המעניקה לסרט איכויות של סרט רפאים, הסרט מתבונן בסגנון "הווריטה" בגיבורתו החד פעמית אבל מהר מאד כמו מתהפך הסרט על עצמו, שובר את כל הקירות המדומיינים ומציף על פני השטח את הדילמות המרכזיות שביצירה הפילמאית. התוצאה היא אפית, מעל לשלוש שעות שאינן מפסיקות להפתיע ולטלטל את אלה הנחשפים אליה. זהו קולנוע אינטימי, אנושי, פוצע, מטריד ובלתי נשכח. הזדמנות נדירה לצפות ביצירת המופת הזו על המסך הגדול ולחוות אותה במלואה. את השיחה אחרי ההקרנה ינהל תום שובל.

מועדון הקולנוע של הגדה השמאלית: https://www.facebook.com/LeftBankMC