בלחץ אנשי דת: ראש העיר קלנסואה ביטל הרצאה של ח"כ תומא-סלימאן

ראש העיר קלנסואה, עבד אלבאסט סלאמה, הורה לבטל הרצאה על זכויות נשים של ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) במתנ"ס העירוני שאמורה הייתה להתקיים הערב (ראשון). זאת, לאחר שאנשי דת מוסלמים לחצו עליו שיעשה זאת עקב תמיכתה בזכויות קהילת הלהט"ב. תומאסלימאן הייתה אמורה להרצות לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים, אך פרסום ההרצאה גרר התנגדות תקיפה מחוגים דתייםריאקציונים בעיר. בעקבות החלטת ראש העיר הועברה ההרצאה לביתו הפרטי של אחד פעילי חד"ש בקלנסואה, ד"ר תאבת אבו ראס.

ח"כ עאידה תומאסלימאן מחלקת פרחים לעובדות ביום האשה הבינלאומי, ה-8 במארס (צילום: אל אתיאחד)

ד"ר אבו ראס, מנהל שותף ביוזמות אברהם, מסר ל"הארץ": "קבוצה קטנה ניצלה את המציאות העגומה בעירייה לא מתפקדת ולחצה על ראש העיר לבטל את האירוע". "מבחינתי לא תהיה סתימת פיות בעיר, ולכן החלטתי להזמין את ח"כ תומאסלימאן לאות הערכה על פועלה, במיוחד למען הנשים", הדגיש. ח"כ תומאסלימאן הודיעה שתגיע למפגש בביתו של אבו ראס: "כמו עמים אחרים, גם בחברה הערבית יש מחלוקות על סוגיות חברתיות, וזה חלק מתהליך בריא", אמרה, "אבל מעולם לא אפגע באחרים מבני עמי או אקרא להחרימם, ואמשיך להגן על פלורליזם וחופש ביטוי". יצוין שהמפגש ישודר בשידור חי.

הפעילה החברתית אסיל מתאנה, מיוזמות ההרצאה, אמרה ל"הארץ" כי הפעילות תוכננה ל-20 נשים בלבד והייתה אמורה להיות משודרת ברשתות חברתיות. "הניסיון להסיט את תשומת הלב מאלימות נגד נשים לסוגיית הלהט"בים לא מוצדק בעליל", אמרה, "ברור שהיה לחץ על ראש העיר, ולצערנו הוא נכנע. אנשי הדת מדברים על חופש ביטוי וחופש דעה, אבל באותם כלים מנסים לכפות עמדה ולסתום פיות".

מק"י וחד"ש גינו בחריפות את ביטול ההרצאה. מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, אמר לעיתון "אל אתיחד": "החברה עאידה תומאסלימאן הפכה בשבוע האחרון ליעד ההתקפות של החוגים החשוכים. באחת הקריאות שפורסמו ברשתות החברתיות אף איימו 'לפוצץ בכוח' את המפגש שמטרתו זכויות נשים. זו התנכלות כלפי החברה עאידה, שבמשך שנים רבות נאבקת למען זכויות נשים, אבל זו גם התקפה על דרכה של המפלגה הקומוניסטית הדוגלת בשוויון והנלחמת נגד הדרה, אפליה, גזענות ודיכוי מכל הסוגים". יצוין שרבים פרסמו הודעות גינוי על מהלכו של ראש העיר, ביניהם ארגון נשים נגד אלימות; מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה; חברי הכנסת בסיעת חד"ש ופעילות פמיניסטיות ערביות ויהודיות.

המפגש ישודר בדף הפייסבוק של ד"ר תאבת אבו ראס:

https://www.facebook.com/thabet.rass