בכנסת עברה הצעת החוק נגד הפליטים; מרד בעבודה נגד החוק של הימין

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) לקראת חצות בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק "למניעת הסתננות", המאריכה את תוקף ההסדרים לטיפול בפליטים ובמבקשי מקלט בשלוש שנים נוספות. החוק קובע כי מתקן השהיה חולות ייסגר תוך שלושה חודשים, בהתאם לקצב ההתקדמות של הסכם הגירוש החדש שממשלת הימין מקדמת מול רואנדה. ההצעה עברה ברוב של 71 תומכים מול 41 מתנגדים.

2017-12-12_203124

יצוין שיו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי התנגד אתמול בישיבת הסיעה לבקשת חברי המחנה הציוני לערוך דיון מחודש על הצעת החוק הממשלתית לגירוש ולכליאה של מבקשי מקלט. יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון אף איים בסנקציות על חברי כנסת שיצביעו נגד החוק. בחודש שעבר, ביוזמת גבאי, שינתה הסיעה את עמדתה והחליטה לתמוך בהצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה. אבל חברי הכנסת ופעילים במפלגת העבודה ביקשו שוב להתנגד לחוק.

בישיבת הסיעה אתמול ביקשו חלק מחברי הכנסת לערוך דיון מחודש בנושא, אך גבאי וחסון התנגדו בטענה שהנושא כבר סוכם ואין טעם לפתוח אותו מחדש. חלק מחברי הכנסת אמרו שיצביעו נגד הצעת החוק, בהם מיכל בירן, יוסי יונה, שלי יחימוביץ, מיקי רוזנטל, מרב מיכאלי, זוהר בהלול, יעל כהןפארן, קסניה סבטלובה ואיל בן ראובן.

לצד גבאי התייצבו חסון, שאמר כי "החוק תואם את פסק הדין של בג"ץ" וכן ח"כ יצחק הרצוג, שאמר ש"המסתננים תפסו עבודות לערבים ישראלים". מלבד הרצוג וחסון תמכו בהצעת החוק גם יו"ר התנועה ציפי לבני, איציק שמולי, חיליק בר, איתן ברושי, נחמן שי, רויטל סויד, איילת נחמיאס ורבין ושני חברי הכנסת הטריים, סאלח סעד ולאה פדידה. אך גבאי חשש שחברי הכנסת ייעדרו מההצבעה ושהוא יצטייר כמי שלא שולט בסיעה. בשל כך, נסוג גבאי מעמדתו והודיע כי "מי שזו ציפור הנפש שלו יכול להצביע כראות עיניו". ח"כ הרצוג לא השתתף בהצבעה.

בחודש שעבר הורה גבאי לחברי סיעתו לתמוך בהצעת החוק כשזו הועלתה להצבעה במליאה. עם זאת, רק ארבעה ח"כים הצביעו בעד החוק במליאת הכנסת, בשעה שחבריהם נעדרו מההצבעה אף שנכחו במשכן. ההצעה אושרה לבסוף בקריאה ראשונה, ברוב של 53 תומכים לעומת עשרה מתנגדים.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), תקף אתמול במליאה את דברי הרצוג בנושא וביקש שחבר הכנסת "לא ישסה מוחלשים במוחלשים". עודה הוסיף כי חברי מפלגת העבודה "ממשיכים לשמש צל חיוור של הימין נגד מבקשי המקלט, בקריאתם להשאיר את ההתנחלויות, באמירתם שאין להם דבר משותף עם הרשימה המשותפת ועל כך שירושלים המאוחדת עדיפה על פני שלום. אלה פניה של מפלגת העבודה היום".

יצוין שאשתקד הציגה המחנה הציוני תוכנית, שעליה חתמו כל חברי הסיעה, להענקת רישיון ישיבה בישראל ל–41 אלף מבקשי מקלט שלא ניתן להשיב לסודאן ולאריתריאה. הסיעה קראה לאפשר למבקשי המקלט לעבוד כחוק, והציעה להעניק תמריצים כספיים ליישובים שיסכימו לקלוט אותם, כך שלא יתרכזו בדרום תל אביב. הצהרות דומות מופיעות במצע שפרסמה המפלגה לקראת הבחירות ב–2015.

בחודש שעבר פורסמו ב"הארץ" עדויות של מבקשי מקלט שישראל שלחה לרואנדה במסגרת התוכנית "עזיבה מרצון". בעדויותיהם מגוללים מבקשי המקלט מסע הכולל כליאה בתנאים קשים, אלימות, סחיטה וסכנת מוות בלתי פוסקת.