בכנסת דורשים לבחון את הפרטת מערך בחינות הנהיגה המעשיות

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת איתן כבל הודיע כי יפנה למבקר המדינה בבקשה שיבחן את מכרז ההפרטה של מערך בחינות הנהיגה המעשיות (טסטים), וזאת בעקבות פרסום "דה מרקר" כי מנהלים לשעבר באגף הרישוי של משרד התחבורה היו מעורבים בזכייה.

2017-11-23_215110

הוועדה התכנסה לדון בזמני ההמתנה הארוכים של תלמידי נהיגה למבחן המעשי. כבל הבהיר כי הוועדה לא הצליחה למנוע את מהלך ההפרטה, שאף הוכשר על ידי בג"ץ לאחר שמספר בוחנים עתרו לבג"ץ. עם זאת הבהיר כי "חובת משרד התחבורה הייתה לדאוג שעד להפרטה הנבחנים לא יפגעו, אבל במקום זאת הוא ריסק לגמרי את הבוחנים".

הדיון התקיים לבקשתם של חבר הכנסת איימן עודה (חד"ש הרשימה המשותפת). ח"כ עודה אמר כי זמני ההמתנה עומדים על 3 עד 4 חודשים בין טסט לטסט, והוסיף כי אין שום דבר טוב בהפרטה. עוד תהה איך ייתכן "שכבר לפני שנה וחצי הוא ידע מי הולכים להיות הזוכים בו". ח"כ אילן גילאון (מרצ) הוסיף כי זה מקרה קלאסי של ייבוש מערכת בשביל להפריט אותה והוסיף: "יד זדונית זרקה סתם 100 אנשים, רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב".

גם מקרב הדרג המקצועי במשרד התחבורה נשמעה ביקורת על ההפרטהסגן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, חנן אהרון, המשמש גם כיו"ר ועד העובדים במשרד אמר כי ההפרטה היא הפקרות מוחלטת ברמה מקצועית, והוסיף כי כיום הבוחנים מבצעים כ-400 אלף טסטים בשנה, וגם אחרי ההפרטה יבצעו 400 אלף מבחנים. לדבריו "כלום לא השתנה חוץ מזה שהחברות הזוכות יקבלו 400 מיליון שקל". יו"ר ועד הבוחנים, ברנרד גרוסמן, הבהיר כי ההפרטה מיותרת לחלוטין ויצאה לדרך אך ורק משום שהבוחנים רצו להיות מועסקים במסגרת הסכם קיבוצי.

על פי פרסום "דה מרקר", העסיקו החברות הזוכות במכרז מנהלים לשעבר באגף הרישוי אשר סיימו את תפקידיהם בשירות הציבורי בנסיבות משמעתיותחברת "טלדור" נסתייעה בשירותיו של חמאדה גנאם אשר פרש ב-2013 מתפקידו לאחר שבית דין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבעה כי התנהג בצורה 'בלתי הולמת'. חברת "פמי פרימיוםשכרה את יהושוע שדה אשר סיים ב-2007 את כהונתו בתפקיד לאחר שבג"צ הורה לא להאריך עמו את החוזה לאחר שהתברר כי מינויו לתפקיד היה בניגוד לנהלים, ואף כי הנפיק למקורביו תעודות מורה נהיגה ללא היתרים מתאימים.