בכיר בצבא ארה"ב מאיים בפלישה בעקבות כישלון ההפיכה הימנית בוונצואלה

בכיר בצבא ארצות הברית איים אמש (רביעי) בהתערבות אמריקנית במתרחש בוונצואלה. "חייבים להתערב צבאית כדי לעזור במערב לדמוקרטיה". הבכיר הוסיף כי הצבא עסק כרגע באיסוף מודיעין על המצב במדינה, ויהיה ערוך אם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט לפעול.

יצוין ששר החוץ של רוסיה, סרגיי לברור, הבהיר אתמול למקבילו האמריקני, מייק פומפאו, כי "התערבות בענייני הפנים של ונצואלה" היא עבירה על החוק הבינלאומי. עוד אמר לו לברוב כי "צעדים אגרסיביים" במדינה יגררו השלכות חמורות, וכי על ונצואלה צריך להתנהל דיאלוג בין הכוחות הפוליטיים.

2019-05-02_203718

מאות אלפים הפגינו אתמול במרכז קראקס לציון ה-1 במאי ובתמיכה בממשלת מדורו (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

פומפאו אים אתמול כי ארצות הברית ערוכה לפעולה צבאית בוונצואלה. פומפאו אמר את הדברים בריאיון לרשת פוקס האמריקנית, על רקע סיכולה על ידי הממשלה הסוציאליסטית של ניסיון ההפיכה של הימין בתמיכה אמריקאית. "פעולה צבאית אכן אפשרית אם זה מה שיידרש", הדגיש פומפיאו.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מסר בשידור טלוויזיה כי המרד שהוביל מנהיג האופוזיציה חואן גואידו הובס. מדורו אמר כי ידה של ממשלתו היא העל עליונה, וכי ונצואלה לעולם לא תיכנע לכוחות האימפריאליסטיים. "הממשלה הגיבה בעצבי פלדה, בקור רוח מקסימלי ובפעולה אפקטיבית" אמר מדורו.

בעקבות כישלון ההפיכה, לאופולדו לופז, אחד ממנהיגי האופוזיציה וממובילי ההתקוממות נגד הנשיא מדורו, קיבל אמש מקלט מדיני בשגרירות צ'ילה בבירה קראקס. כוחות הביטחון של ונצואלה הנאמנים לנשיא ניקולס מדורו התעמתו לאורך היום עם תומכיו המעטים של מנהיג האופוזיציה גואידו, אחרי שמוקדם יותר הכריז על התקוממות אזרחיתצבאית להפלת השלטון הסוציאליסטי.

למרות הקריאה הברורה של גואידו לאנשי הצבא במדינה לנטוש את הנשיא המכהןולסייע לו לעלות לשלטון, אף יחידה צבאית לא הצטרפה לקנוניית הימין והממשל האמריקאי. כאמור, מדורו הכריז: "הבסנו את ההפיכה".