בכירים במגזר העסקי קוראים לצרף את נציגי הרשימה המשותפת בממשלה

קבוצה גדולה של בעלי עסקים ראשי חברות פרטיות פרסמו הצהרה משותפת נגד החרמת המפלגה המשותפת והחברה הערבית בפוליטיקה. כך פורסם היום (חמישי) בעיתון "גלובס". הקבוצה הקוראת להפסיק "את הדהלגיטימציה נגד חברי הכנסת של המפלגה הערבית היחידה בכנסת, שמשמעותה הדרה בפועל של 20% מאזרחי המדינה".

ח"כ עאידה תומאסלימאן במפגש שנערך אמש (רביעי) בתלאביב על פי יוזמת חד"ש, בהשתתפות כ-70 פעילים שלקחו חלק במערכת הבחירות של הרשימה המשותפת (צילום: זו הדרך)

ההצהרה, שעליה חתומים עשרות, מגיעה על רקע קמפיין מטעם הליכוד, כולל בשלטי חוצות וברשתות, הקורא כחוללבן, העבודהמרצ, ישראל ביתנו וגשר (בנפרד) שלא לחבור לראשי הרשימה המשותפת. בין החותמים על הפנייה: אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פיטנגו; איל ולדמן מנכ"ל מלאנוקס; אלה אלקלעי מ-IBI; אברהים נסאסרה, מייסד ארמונות הנגב; יו"ר פז אברהם ביגר; אפי רוזנהויז; גיל אגמון בעלי דלק רכב; זיאד עומרי, מלונאי ובעלי תחנת רדיו; דיתה ברוניצקי, מייסדת אורמת וכלת פרס ישראל; טארק עוואד מחברת פרוגז; דני שמעוני מנכ"ל הרץ; חיים כצמן, בעלי גזית גלוב; יואל קרסו בעלי קרסו; נילי צור המנ"כלית ויסוצקי היוצאת; עמי אראל, יו"ר סלקום עד לאחרונה; שמעון אקהויז, מייסד לומניס וסינרון ועוד.

מאחורי ההצהרה עומדת "נבחרת המנהלים והמנהלות לאחריות חברתית", ארגון שהוקם על ידי פרופ' רונן אברהם מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ומטרתו לחבר את המגזר העסקי לסוגיות של משפט, זכויות אדם וצדק חברתי. בהצהרה מציינים החותמים כי הם מצפים מראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, שהכריז שהוא ראש הממשלה של כולם, "שיימנע מהסתה חוזרת ונשנית נגד נציגיו הלגיטימיים בכנסת של רוב הציבור הערבי בישראל. אנו מצפים ממי שמתיימר להקים ממשלה בישראל לא לפסול על הסף את נציגיהם של 20% מאזרחי ישראל משותפות בהנהגת המדינה בתואנה כאילו הם תומכים בטרור, וזאת לאחר שטענות אלו לא התקבלו בידי בית המשפט העליון".

ברוניצקי אמרה ל"גלובס" שישראל "מפספסת בגדול את הפוטנציאל של החברה הערבית, הן בצד הכלכלי וגם בצד החברתי והמוסרי. חבל שיש יותר מ-21% מן האוכלוסייה שחלק גדול מהם רוצה להשתלב ואנחנו לא פותחים את הדלתות בצורה מספקת". היא הוסיפה "הנציגות שלהם לא נספרת? איזה מין דבר זה. זה מקומם. אפילו אם אלה הן רק סיסמאות של מו"מ קואליציוני, צריך להיזהר בדברים שאומרים, חובתנו לפתוח את ליבנו ואת הראש וגם לחשוב הלאה. הם קרובים לרבע מן הציבור, ובמיוחד הצעירים, מדוע אנחנו לא מקבלים אותם ברוח מגילת העצמאות? הרי ערכיה נכתבו ב-1948 כאשר המדינה הייתה תחת חירום אמיתי, לא כמו היום, ועדיין נמצאו בה המילים לקבלת הציבור הערבי". בתשובה לשאלה מדוע ראשי המגזר העסקי לא נוקטים עמדה פוליטית ברורה, השיבה: "צריך לשאול מדוע הייתה דממה עד עכשיו. אני חושבת שהחל מהעברת חוק יסוד חוק הלאום, הדממה הופסקה. אני מקווה שאנחנו נחזור לערכי מגילת העצמאות, אם במהלך המלחמה אפשר היה להבטיח שוויון, אז מדוע לא כעת?".

אקהויז אמר ל"גלובס" שהמוכנות לשוויון צריכה לכלול גם את בל"ד. "אני לא אוהב את בל"ד, אבל בימין פרצו מזמן את הגבולות, הכניסו לתוך המחנה אנשים כבןגביר וסמוטריץ כדי לשמור על שלטון נתניהו. אז מדוע לא נפעל באופן עמוק כדי ש-21% מאזרחי המדינה יהיו בעלי זכויות שוות? מישהו היה מעלה על הדעת שכל מנהיג אירופי, היה מכריז שאין זה לגיטימי שמיעוט מסוים יהיה חלק מן ההנהגה? אני חושש שאנחנו כישראלים שכחנו את המשמעות היהודית של היחס לגר, יתום ואלמנה. מתוך הטרגדיה הנוראה שאנחנו עברנו, הגענו להווה והלכנו לאיבוד. גם ברמה הפרקטית, חייבים לכלול אותם, אפילו כשיש שם אנשים שהתבטאויותיהם בנושא טרור לא מקובלות עלינו. אלה הם חמישית מהאוכלוסייה וצריך לחיות איתם ולאפשר להם השתלבות".