בית המשפט פסק כי אין מקום להפרדה מגדרית באירוע של עיריית עפולה

בית המשפט המחוזי בנצרת פסק היום (ראשון) כי אין מקום לביצוע הפרדה מגדרית בעתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה בנוגע למופע מוזיקלי שהיה אמור להופיע בשבוע הבא כשישנה הפרדה בין גברים לנשים. בפסק הדין כתב השופט כי "לאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים מכאן ומכאן, ונוכח הסכמת המשיבות כי אין מקום לביצוע הפרדה מגדרית, אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית על רקע של מין, גזע או כל מגדר אחר במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים או המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר".

"אין כניסה לשכונה לנסיעות מעורבות" (צילום: מכון הרטמן)

לדברי שדולה הנשים "אין זה לא משנה מי קהל היעד שאליו המארגנים מכוונים. אירוע ציבורי בפארק עירוני לא יכול להתקיים בהפרדה מגדרית. בטח לא אירוע שמקבל חסות רשמית מעיריית עפולה – עירייה שאת כספי המיסים שלה משלמות גם הנשים שהאירוע הזה מדיר".

המטרה של "הפרדה מגדרית" היא לא להפריד בין נשים לגברים "אלא להסתיר נשים. עובדה שלנשים באירועים האלה מותר לראות גברים, ורק ההיפך אסור. רק נשים הן מפגע צניעות שצריך להעלים כדי לא לפגוע, לכאורה, ברגשות של מישהו. אותם אנשים שמצדיקים הדרת נשים בשם 'רבתרבותיות' ו'כיבוד האחר' יהיו הראשונים להתקומם, ובצדק, מול הפרדה על רקע צבע עור או מוצא אתני ומול הטענה שעצם הנוכחות של אנשים ממוצא אחר מהווה פגיעה ברגשות. אז למה כשזה מגיע לנשים זה סבבה", הדגישו.

"פנינו לעיריית עפולה בדרישה לבטל את ההפרדה באירוע ולאפשר לנשים להופיע על הבמה. ההיסטוריה בארץ ובעולם מלמדת שיצירת הפרדה באירועים ציבוריים, במסגרות ובשירותים – יותר משהיא נותנת מענה לצורך למענה של אוכלוסייה – היא מייצרת אותו. כל מי שנותן לגיטימציה לאירוע כזה, תורם במו ידיו להתפשטות, להקצנה ולנרמול של מרחבים נפרדים לנשים וגברים בישראל, תופעה שכבר היום הולכת ומתרחבת", נאמר עוד.

יצוין שב-14 ביולי האחרון נתן בית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת פסק דיון בעתירה שהגיש עדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נגד החלטת עיריית עפולה, האוסרת כניסת תושבי חוץ לפארק הציבורי שבעיר. עיריית עפולה נענתה להמלצת בית המשפט לפתוח את הפארק לכלל מבקריו, נוכח ההבהרות שנתן על היעדר סמכותה של העירייה למנוע כניסה של מבקרים אל הפארק מכל טעם שהוא, מתוקף פקודת העיריות. השופט דני צרפתי הבהיר כבר בתחילת הישיבה כי לא יקיים דיון על המניעים של ההחלטה, שכן הצעד שנקטה בו עיריית עפולה מנוגד לאיסור לגבות דמי תשלום עבור כניסה לפארקים ציבוריים, קל וחומר שאין לאסור כניסה אליהם. לאור בקשת המשיבים, ניתנה אורכה של 48 שעות ליישום פסק הדין, משום שעיריית עפולה נימקה את הצורך בכך שעליהם לפנות ציוד, למרות שציוד זה היה נגיש לתושבי עפולה שהותרה כניסתם עד כה.

החלטת העירייה לאסור כניסה על מי שאינו תושב ניתנה על רקע הבטחת בחירות מפורשת של ראש העיר אבי אלקבץ כי יפעל נגד מה שכינה "כיבוש הפארק", ולאחר שהשתתף בעצמו בהפגנה נגד מכירת בית לאזרחים ערבים. מרכז עדאלה טען בעתירתו כי סגירת הפארק נעשתה ממניעים גזעניים ומחוסר סמכות, ושיש בה משום הפליה אסורה.