בית המשפט העליון הכריע: הגזענים גופשטיין ומרזל פסולים מלהתמודד בבחירות

בית המשפט העליון פסל אמש (ראשון) שני מועמדים מפלגת "עצמה יהודית" הגזענית, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, מהתמודדות בבחירות הקרובות לכנסת ה-22. זאת במסגרת דיון בערעורים שהוגשו בעקבות החלטת ועדת הבחירות המרכזית. כמו כן נדחה פה אחד הערעור על החלטת ועדת הבחירות שלא לפסול את הרשימה המשותפת מלהתמודד בבחירות.

העליון קיבל פה אחד את הערעור בעניין גופשטיין וברוב דעות את הערעור בעניין מרזל, וקבע כי שניהם מנועים מלהתמודד – בגין הסתה לגזענות. במקביל, בית המשפט אישר את מועמדותו של גזען נוסף: ראש רשימת "עוצמה יהודית": איתמר בן גביר. על כך הגיב ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש): "מקומם של מרזל, גופשטיין ובן גביר מאחורי סורג ובריח".

זו הפעם השלישית שבית המשפט העליון דן בעתירות לפסול את מרזל. "מקובלת עלינו עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולפיה מדובר בשיטת פעולה שבה נוקט מרזל בכל פעם שהוא מבקש להתמודד בבחירות לכנסת ועל כן יש לייחס לדברים משקל נמוך ביותר, אם בכלל", כתבה השופטת חיות, והדגישה את ההתבטאויות מהשנים האחרונות לאחר הדיון האחרון ב-2015 שהוגשו כראיות לפסילתו .

עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אשר מייצג את הרשימה המשותפת, מסר בתגובה: "חברי עוצמה יהודית יודעים היטב כי אין ולא היו להם ראיות כלשהן שמבססות אף לא אחת מן העילות הקבועות בחוק לפסילת הרשימה המשותפת. כל מטרתם הייתה ליצור נסיבות שבהן יוכלו להמשיך ולהשמיע את השקרים שהם טופלים על נבחרי הציבור הלגיטימיים של האזרחים הערבים ואת משנתם הכהניסטית. ניתן היה ללמוד כבר מפסיקתו הקודמת של בית המשפט באפריל השנה, שהערעור הזה היה מיותר. ההחלטה שהתקבלה הערב פה אחד, רק מוכיחה כי המניע של הערעור היה לא ענייני, ונועד רק לתת במה נוספת להשקפה הגזענית שעומדת ביסודה של בקשתם, ולפיה אסור לערבים לבקש אזרחות שוויונית".