בית המשפט העליון הורה לפנות את גלריית ברבור בירושלים; הפעילים רוצים להקימה מחדש

בית המשפט העליון דחה אתמול (חמישי) את בקשת העמותה המפעילה את גלריית ברבור בשכונת נחלאות בירושלים לעכב את פינויה. במקום הגלריה, שצריכה להתפנות עוד היום, מתכוונת העירייה להפעיל במבנה גן ילדים. הגלריה פועלת במקום במשך שנים רבות, אך לאחר שאירחה הרצאה של "שוברים שתיקה" הגישה העירייה בלחצם של אנשי ימין בשנת 2017 תביעת פינוי נגדה.

אחד מאירועי התרבות האחרונים שנערכו בגלריה לפני פרוץ משבר הקורונה (צילום: גלריית ברבור)

לדברי השופט יוסף אלרון, "באיזון בין פגיעה העלולה להיגרם למיזמי התרבות המבקשים לפעול בתחומי הגלריה לבין הפגיעה הנרחבת אשר עלולה להיגרם באינטרס הציבורי שבהפעלת גן ילדים במקום כבר בשנת הלימודים הבאה כתוצאה מעיכוב פינוי הנכס — אני סבור כי האינטרס הציבורי שבפינוי הנכס מטה את הכף, ועל כן אין להורות על עיכוב נוסף בפינויו". עוד כתב השופט כי "עיכוב פינוי הגלריה עלול לפגוע בילדים הרשומים לגן שעתיד לפעול במקום — ואף בכל מערך שיבוץ הילדים לגנים באזור בו ממוקם הנכס". במקביל תהליך ערעור הגלריה נגד הקצאת הנכס לגן ילדים עדיין פתוח, אך סיכוייו להתקבל לאור החלטת השופט אלרון נמוכים מאוד, והגלריה צפויה להתפנות ביום ראשון הקרוב.

בין התערוכות שהיו אמורות להתקיים בחודשים הקרובים תערוכה לציון שנה למותו של הצייר פסח סלבוסקי, תערוכה בינלאומית בשיתוף פעולה עם "קלאבהאוס" (קהילה בינלאומית שמורכבת מאנשים שעברו משבר נפשי) ותערוכה של האמן דניאל סילבר, שחי ועובד בלונדון. פעילי גלריה הביעו אמש צער על החלטת בית המשפט. נועם כוזר מעמותת בר קיימא מסר: "אנו מצרים על החלטת בית המשפט שלא למנוע את פינוי הגלריה. הגלריה כנראה תמשיך לפעול במקום חלופי. חבל שבתיק שהנושא המרכזי הוא חופש הביטוי, מעולם עד היום לא היה דיון על העובדות, רוב הדיונים היו עניינים טכניים וביורקרטיים מסביב לעניין עצמו ולא על הסיבה האמיתית שבגללה הוחלט לפנות את הגלריה. עוד מטריד אותי שדווקא בימים אלו בהם לא רק חופש הביטוי אלא חלקים רבים מהדמוקרטיה הישראלית נמצאים בסכנה, ודווקא עכשיו מתקיימים ההליכים המשפטיים המהותיים הסופיים בעניין הגלריה, בעוד שפעילות בתי המשפט הודממה חלקית, כמו משפטו של ראש הממשלה".