בית המשפט העליון דן בעתירה נגד ההגבלות על שיווק מוצרי מזון מרצועת עזה

בית המשפט העליון דן הבוקר (רביעי) בעתירה שהגיש ארגון גישה נגד ההגבלות הנוקשות של ישראל על שיווק מוצרי מזון מרצועת עזה. העתירה הוגשה נגד שר הביטחון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ורשות המעברים היבשתיים בדרישה לאפשר לבעלי חברת "סראיו אל ואדיה", למכור את מוצריו, בהם חטיפי צ'יפס, ביסקוויטים וופלים, בגדה המערבית ובחו"ל. גישה הוסיף לעתירה דרישה עקרונית כי ישראל תאפשר ייצוא לחו"ל ושיווק בגדה המערבית של כלל המוצרים מתוצרת הרצועה ושתפרסם את ההנחיות להסדרת הוצאתם.

2019-05-15_201030

עובדי חברת "סראיו אל ואדיה", המייצרת מוצרי מזון ברצועת עזה (צילום: גישה)

טרם הטלת הסגר הישראלי על הרצועה ב-2007, 85% מהסחורה היוצאת מרצועת עזה נמכרה בגדה המערבית ובישראל. מוצרי ענף המזון המעובד, שנחשב למרכזי בכלכלת הרצועה, היוו 33% מכלל הסחורה ששווקה מעזה  בגדה. כ-80% מתוצרתו של אלואדיה שווקה לפני הסגר בגדה ובישראל.

משלהי 2014, כחלק מההבנה ששיפור בכלכלת הרצועה חיוני ומהווה אינטרס ישראלי, החלה ישראל לאפשר תנועה מסוימת של סחורה מעזה למכירה בשווקי הגדה ומאוחר יותר גם בישראל, מוגבלת בכמויות ובסוגים, אך לא מזון מעובד. בקשות שהגישו יצרנים ובעלי עסקים מהענף להוצאת הסחורה לשם מכירתה בגדה, לא נענו על ידי ישראל. גם ניסיונותיהם להוציא את הסחורה למכירה בחו"ל, באמצעות נוהל שלכאורה מאפשר ייצוא כל סחורה מהרצועה לחו"ל, נכשלו. העתירה גם מכוונת זרקור על הקשיים והמכשולים שעומדים בפני אנשי עסקים, יצרנים וסוחרים בעזה, כתוצאה מהערפל שמפזרת ישראל סביב האפשרות להוציא סחורה מעזה.

 בפועל, על אף שישראל טוענת שהיא מכירה בחשיבות פיתוח הכלכלה ברצועת עזה, היא מערימה קשיים ומכשילה את מאמציהם הניכרים של אנשי התעשייה להרחיב את עסקיהם מעבר לשוק שבו למעלה מ-50 אחוזי אבטלה. בדיון שנערך הבוקר בית המשפט המליץ לעותר למחוק את העתירה, ולהגיש שוב בקשה להוציא סחורה, זאת למרות שעשה זאת כבר פעמים רבות, לאורך שנים.

לדברי נעה גלילי, מעמותת גישה: "מעבר למקרה הפרטי של מפעל החטיפים, שבו ישראל מיתממת במקרה הטוב, חייב להיפסק המשחק הכפול בחיים של תושבי עזה – בזכויות שלהם לבריאות, לפרנסה, להשכלה, לחיי משפחה, בזכות שלהם לנוע למימוש הזכויות האלה".

על ישראל לעמוד בחובותיה כלפי האוכלוסייה האזרחית בעזה, לחדול מלעמוד בדרכם לכלכלה מתפקדת ולשגשוג, ולמצוא מיד דרכים מעשיות לאפשר ליצרנים ולאנשי עסקים להתפרנס, להתפתח ולשווק את סחורותיהם בכל השווקים הנחוצים להם – בגדה המערבית, בישראל ובחו"ל. הפנייה המחודשת של "סראיו אל ואדיה" היא ההזדמנות הקרובה שלה לעשות זאת.