בית המשפט העליון דורש הסברים מדוע לא הוקם בית ספר ערבי בנוף הגליל

בית המשפט העליון דן ביום רביעי בערעור על פסק הדין של המחוזי בנצרת שקבע שמשרד החינוך ועיריית נוף הגליל נצרת עילית לשעבר אינם מחויבים להקים בעיר בית ספר ממלכתי ערבי. בתום הדיון, השופטים דפנה ברקארז, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף דרשו לקבל הסבר מפורט ממשרד החינוך ומהעירייה מדוע לא הוקם בית הספר. המשיבות אמורות להגיש את תשובותיהן עד 31 בדצמבר הקרוב.

הערעור הוגש על ידי עשרות משפחות תושבות נוף הגליל באוקטובר 2019, שאותן מייצגת האגודה לזכויות האזרח, בדרישה להקים בית ספר ממלכתי ערבי ראשון בעיר. בנוף הגליל מתגוררים יותר מ-10 אלף תושבים ערבים, המהווים כ-25% מאוכלוסיית העיר. כ-3,000 מהתושבים הם ילדים בגילי בית ספר וגן, והם מהווים יותר משליש מתלמידי העיר. למרות זאת, בנוף הגליל אין בית ספר ממלכתי ערבי אחד. בעקבות כך, יותר מ-90% מהתלמידים הערבים המתגוררים בעיר, ומבקשים להתחנך בשפת אמם, נאלצים ללמוד ביישובים הערביים הסמוכים. מרביתם לומדים בבתי ספר פרטיים בנצרת.

כבר בשנת 2013 פנו הורי התלמידים בנושא לראש העיר דאז, שמעון גפסו. אולם במקום להתייחס לבקשה, גפסו השיב כי מדובר ב"הצהרה פוליטית לאומנית פרובוקטיבית". לדבריו, הקמת מוסדות חינוך ערביים בנצרת עילית משמעותה "ויתור סופי על צביונה היהודי של העיר". גפסו אף הבהיר כי מי שיחליט לעבור לגור בנצרת עילית "יידע מראש שתחול עליו הטרחה שבהסעת ילדיו לבית ספר ערבי".

ביולי 2019 דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את עתירת המשפחות בנושא, ופסק כי החלטות העירייה שלא לפעול להקמת בית ספר ערבי בנוף הגליל או לקדם כל פתרון אחר הן "סבירות ומצויות בהחלט במתחם שיקול הדעת המקצועי והמנהלי". עוד נקבע כי החלטת משרד החינוך שלא להתערב ולא להורות על הקמת בית ספר לתלמידים הערבים, גם היא סבירה. זאת, לאחר שהעירייה ערכה "סקר" בעיר וקבעה באופן חד משמעי כי "אין לכך ביקוש".

סגן ראש עיריית נוף הגליל, ד"ר שוכרי עואודה (חד"ש) המלווה את המאבק מראשיתו מסר "אנחנו מכירים בזכותה של כל קבוצה באוכלוסייה באשר היא לממש את הזכות שלה לחינוך הולם כפי שמעוגן בחוק". ד"ר עואודה הוסיף כי השיח שהחל בנושא עם גורמים שונים, בהם גם משרד החינוך, נקטע בעקבות משבר הקורונה. "אבל אני מבטיח שמוסד חינוך ששפת הלימוד בו היא ערבית יקום בנוף הגליל. לא נפסול גם אופציה של מוסד חינוכי דולשוני".

לדבר האגודה לזכויות האזרח, "כתוצאה ממדיניות העירייה שאינה מוכנה לפתוח בית ספר, ומשרד החינוך שאינו מוכן להתערב, התלמידים הערבים מטורטרים מדי בוקר למוסדות חינוך ביישובים אחרים. הם לומדים בתנאים נחותים מהתלמידים היהודים בעיר, וההשקעה של עיריית נוף הגליל בחינוכם היא עשירית מן ההשקעה ביהודים הלומדים בה. בית המשפט יתבקש להבהיר לעירייה ולמשרד החינוך שהתלמידים הערבים מנוף הגליל זכאים ללמוד בשוויון בבית ספר ממלכתי בשפתם ובעירם".

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, המלווה אף הוא כמה ממשפחות התלמידים, אמר כי עצם הגעתו של נושא כזה לבית המשפט היא מצערת. "למרות שאוכלוסיית העיר הפכה למגוונת, רבתרבותית ורבלשונית, לצערנו קברניטיה עדיין לא מצליחים להפנים שהם אמורים לתת שירות שיווני לכל התושבים ללא הבדל גזע, דת ולאום", מסר.