בית המשפט ביטל את האיסור לקיים הופעה של תאמר נאפר באום אל-פחם

בית המשפט המחוזי בחיפה ביטל הבוקר (חמישי) את החלטת עיריית אום אלפחם לא לקיים את הופעתו של הראפר תאמר נפאר בעיר. בית המשפט בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים דן בעתירה שהגישו תושבים בעיר והאגודה לזכויות האזרח נגד ההחלטה לבטל את ההופעה הערב במתנ"ס בעיר. מהעירייה נמסר שלשום כי ביטלה את ההופעה משום שתכניו של נפאר "לא מתיישבים עם המקובל".

בפסק הדין כתבה השופטת בטינה טאובר כי הנימוקים שעמדו ביסוד החלטתו של ראש העיר נטענו מבלי שניתן להם פירוט. עוד נימקה כי לא מדובר באירוע שעתיד להתקיים ברחובות העיר, שבהם עוברי אורח עלולים להיחשף למסר כלשהו שיובע בו בניגוד לרצונם, אלא בהופעה באולם סגור שבה יצפו רק אלו המעוניינים בכך. "חופש הביטוי אינו רק החופש לבטא דברים מוסכמים ונעימים או ערבים לאוזן, ולא נועד רק להגן על דעות מקובלות ואהודות", כתבה השופטת, "עיקר מבחנו של חופש הביטוי הינו על דעות שעשויות להיות מקוממות או מכעיסות".

בדיון הוצגה עמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה לגבי קיום ההופעה, לפיה "אין רשויות רשאיות להתערב בתוכנן של פעילויות ציבוריות ותוך כך לסנן או לסרב לקיימן משיקולים שאינם ענייניים". המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, החתומה על המכתב, מנתה בין השיקולים את "אופיו של הגוף המבקש לקיים את האירוע או זהות המוזמנים לאירוע".

עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח תקף בדיון את עמדת ראש העיר, וציין כי יותר מ-350 כרטיסים כבר נמכרו למופע. "גם אם מדובר במיעוט, למרות שלא בדקנו את זה, זכותו של המיעוט לשמוע את השירים", אמר יקיר, והדגיש כי לעירייה אין סמכות לבטל את ההופעה. הוא ציין כי "תושבי אום אלפחם אינם מקשה אחת, ויש אלה שרוצים לשמוע את שיריו של נפאר".

חבר מועצת העיר עו"ד תאופיק ג'בארין, שהתנגד להחלטת ראש העיר, אמר בדיון: "אני לא מכיר את נפאר וגם שיריו והאמירות שלו לא מתאימים לי, אבל זה לא אומר שאני מסכים לבטל אותו ואת הקהל שלו". הוא הדגיש כי מסובר בסוגיה עקרונית, ובניסיון לכפות אווירה דתיתקיצונית בעיר. "פסילה של אירוע זה עכשיו יכולה להוביל לעוד", אמר.

חד"ש ומק"י פרסמו אמש הודעה משותפת לפיה "ההחלטה לבטל את ההופעה של האמן תאמר נפאר באום אלפחם היא החלטה פזיזה שלא ניתן לעבור עליה בשתיקה, במיוחד כאשר מדובר בתאמר נפאר שרוב שיריו מדברים על הסוגיות החשובות ביותר לחברה הערבית, ובראשן האלימות, הפשע והסמים שמכים קשות בחברה הערבית ובכלל. אום אלפחם תמיד הייתה עיר שיש בה פלורליזם של דעות פוליטיות וחברתיות, ואין זו זכותה של אף קבוצה לכפות את דעותיה על קבוצה אחרת. ביטול האחר והגבלת חופש האומנות והיצירה פוגע במיעוט הערבי פלסטיני בארץ הזו, ובחופש הביטוי בכלל".

חד"ש ומק"י קראו לראש העיר אום אלפחם, ד"ר סמיר מחאמיד, "לחזור בו מההחלטה הפזיזה הזו, תוך כדי קיום דיאלוג עם תאמר ולא חרם נגדו, וזאת בכדי לחזק את העמידה האיתנה בפני ההסתה והמתקפה הגזענית של מירי רגב על האמנים והיוצרים הערבים ואנשי השמאל, ונגד תאמר נפאר בגלל יצירותיו ועמדותיו שתומכות בפלורליזם ושוויון, נגד הכיבוש ולמען מציאות נאורה יותר – פוליטית וחברתית".