בית המשפט אישר את עמדת המדינה וגמר גביע פלסטין לכדורגל בוטל

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, קיבל אתמול (שני) את עמדת מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכבושים, שסירב לבקשות היציאה של מרבית חברי קבוצת כדורגל מרפיח, ובכך בפועל נמנע קיום משחק הגומלין בגביע פלסטין בכדורגל. בפסיקתו אשרר השופט סובל את המלצות שב”כ לסרב לבקשות היציאה של 23 מהמבקשים והמליץ למחוק את העתירה.

שחקני מחזיקת גביע רצועת עזה בכדורגל ח'דמאת רפיח (צילום: גישה)

כבר למעלה מחודשיים מונעת ישראל ממחזיקת גביע רצועת עזה בכדורגל, ח’דמאת רפיח, לצאת למשחק הגומלין על גביע פלסטין מול מקבילתה בגדה המערבית, קבוצת מחנה הפליטים בלאטה, שליד שכם. המשחק הראשון בין הקבוצות התקיים ב-30 ביוני ברצועת עזה, והסתיים בתיקו 1:1. משחק הגומלין נועד להתקיים בגדה המערבית ב-3 ביולי. המנצחת בסיכום שני המשחקים אמורה לייצג את פלסטין בליגת האלופות האסייתית.

לקראת הגומלין, הקבוצה מרפיח הגישה לישראל בקשות מפורטות להיתרי יציאה עבור 22 שחקני הקבוצה ו-13 בעלי תפקידים באימון ובהנהלה. שלושה ימים לפני מועד המשחק נודע לדובר הקבוצה כי ארבע מהבקשות אושרו, מתוכן רק לשחקן אחד. 31 הבקשות האחרות סורבו "מטעמי ביטחון". בשל כך נקבע למשחק תאריך חלופי, 25 בספטמבר, ובקשות ממוסמכות הוגשו מחדש למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), ב-21 באוגוסט. ביום שני, 16 בספטמבר, השיב מתפ"ש כי כעת יאפשר ל-12 מהמבקשים לצאת למשחק, מתוכם רק חמישה הם כדורגלנים.

ארגון גישה עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה שיורה למתפ"ש לאשר את יציאת הקבוצההעתירה מזכירה כי גביע פלסטין היא מפעל מוכר על ידי ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל (פיפ"א) וכי דחייה נוספת של המשחק תסכן את השתתפות המנצחת בטורניר הבינלאומי. מפגשי ספורט מסוג זה נופלים בתוך הקריטריונים הצרים של מי שישראל מתירה לנוע בין חלקי הטריטוריה הפלסטינית.

לדברי גישה "זהו מקרה נוסף המראה את המאמצים שמשקיעה ישראל במניעת תנועה בין חלקי השטח הפלסטיני, כחלק ממה שהיא מכנה “מדיניות הבידול”, תוך פגיעה מתמשכת ביכולתה של החברה הפלסטינית לתפקד. יתרה מזאת, הקלות שבה המדינה מתייגת פלסטינים כסכנה ביטחונית מתבררת שוב ושוב כמעשה שרירותי וגורף, תוך התעלמות, במקרה הטוב, מהפגיעה החמורה שנגרמת למרקם החיים האזרחיים בשטח הפלסטיני".