בית הדין קבע: רשת חינוך חרדית תשיב את יו"ר וועד הגננות לעבודה

רשת החינוך החרדית מאורות המעיין הפועלת באשדוד תשיב לעבודה את יו"ר ועד הפעולה שפוטרה ותפסיק את פעולותיה לסיכול ההתארגנות. כך נקבע בפסק דין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, לבקשת ההסתדרות. מאורות המעיין הינה רשת חינוך של גנים ומעונות המיועדת למגזר החרדי באשדוד והסביבה. בחברה עובדות כ-100 גננות וסייעות, המגיעות מהמגזר החרדי ומשתכרות בשכר נמוך. למרות הקשיים המלווים על פי רוב התארגנויות במגזר החרדי, העובדות אזרו אומץ ונחישות רבים והתארגנו בהסתדרות על רקע רצונן לשפר ולהסדיר את תנאי העסקתן. בחודש אוגוסט אשתקד הכריזה ההסתדרות יציגות בחברה.

2017-02-15_192117

בית הדין האזורי לעבודה בבארשבע (צילום: הנהלת בתי המשפט)

ההתארגנות לוותה כבר מראשיתה בניסיונות לסיכול המהלך מצד הנהלת מאורות המעיין. כך, בין היתר, עובדות זומנו לתשאולים אודות מעורבותן בהתארגנות, סבלו מהפחדות ואיומים ומניסיונות חוזרים ונשנים להניא אותן מהצטרפות להסתדרות. במקביל לכך, ולאחר שהגיע המידע על מעורבותה בהליך ההתאגדות, זומנה באופן פתאומי יו"ר ועד הפעולה, עובדת מנוסה ומוערכת בעלת ותק של 11 שנים בחברה, לשיחת שימוע בה נאמר לה שבכוונת החברה לפטרה בטענה שאין ברשותה תעודה של גננת מוסמכת. לטענת ההסתדרות, פיטורי העובדת נבעו אך ורק ממעורבותה בהתארגנות.

כבר באוגוסט 2016 השתכנע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בדבר הקשר בין מעורבותה של יו"ר ועד הפעולה בהסתדרות לפיטוריה ונתן צו ביניים שהורה על השבתה לעבודה. מאז נמשך ההליך המשפטי הנוגע לפיטורים ולניסיונות התערבות נוספים מצד דרגי ההנהלה השונים במהלך ההתארגנות.

בפסק הדין הסופי שהתקבל עתה קבע השופט משה טוינה כי פיטורי יו"ר הוועד אכן נעשו על רקע מעורבותה בהתאגדות ופסק כי הודעת הפיטורים שניתנה לה תבוטל באופן קבוע, בכפוף להצגת אישור העסקה תקף מטעם משרד החינוך. יודגש כי אישור שכזה ניתן על ידי משרד החינוך ב-12 בפברואר. בנוסף לכך קבע בית הדין כי מאורות המעיין והמנכ"ל יוסף ריבוח נקטו בניגוד לדין בסדרה של פעולות שמטרתן לפגוע במאמצי ההתארגנות. השופט טוינה נתן צו האוסר על החברה ועל ריבוח להמשיך בפעולות אלה. יתרה מכך נקבע בפסד הדין כי על המעסיק היה לוודא באופן אקטיבי כי המנהלים בדרג הביניים בחברה אינם פועלים לסיכול ההתארגנות.