בית הדין קבע: ההסכם הקיבוצי בענף הדפוס יחול על מאות עובדי מפעל 'תדביק'

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, קיבל השבוע את עתירת ההסתדרות וקבע כי ההסכם הקיבוצי בענף הדפוס יחול על עובדי מפעל "תדביק" שבגליל ובכך ישפר את תנאי העסקתם. זאת, לאחר שהנהלת "תדביק" סירבה להחיל את תנאי ההסכם הענפי על עובדיה.

חברת "תדביק" עוסקת בפיתוח וייצור של עיטור אריזות ושרוולים מתכווצים, עבור מוצרים בתעשיות המזון, הקוסמטיקה, הפרמצבטיקה, הכימיה והטואלטיקה. 280 עובדי החברה התאגדו בהסתדרות לפני ארבע שנים. מאז, ניסתה ההסתדרות לנהל משא ומתן עם הנהלת החברה, לחתימה על הסכם קיבוצי שיעגן את זכויות ההעסקה של העובדים אך זה טורפד בשל סחבת של ההנהלה. ההנהלה אף סירבה להחיל את ההסכם הקיבוציהענפי של עובדי הדפוס, על עובדיה.

עובדי "תדביק" באולם הייצור של המפעל (צילום: תדביק)

בשל כך, עתרה ההסתדרות במרחב כרמיאל, לבית הדין לעבודה, בדרישה להחיל את ההסכם הענפי של עובדי הדפוס, על עובדי "תדביק" ולחייב את החברה בתשלום כל הזכויות לעובדים, כולל רטרואקטיבית. אלא שההנהלה טענה מנגד, כי סיווגה הענפי אינו תחת ענף הדפוס, אלא תחת ענף הפלסטיקה.    

בית הדין קיבל את טענות ההסתדרות וקבע כי עיקר העיסוק של "תדביק" הוא בענף הדפוס, ולכן על החברה חלות הוראות ההסכם הענפי. סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט יגאל גלם, לא קיבל את טענות הנהלת החברה וציין בהחלטתו כי הפעילות המבוצעת במפעל "תדביק" מסווגת כפעילות דפוס. החברה אף ביקשה, כי אם תתקבל בקשת ההסתדרות, ההסכם הענפי לא יוחל רטרואקטיבית. גם כאן בית הדין קיבל את עמדת ההסתדרות וקבע כי לעובדים יש זכות לקבל את הזכויות רטרואקטיבית. החלת ההסכם משמעה, בין היתר, הקניית זכויות רוחביות לכלל העובדים, והגברת הביטחון התעסוקתי שלהם, ולכך יש חשיבות רבה במיוחד שעה שמדובר במפעל תעשייתי בפריפריה בצפון הארץ.