בית הדין לעבודה חייב את אונ' ת"א לנהל מו"מ עם ועד עובדי המחקר

בית הדין האזורי לעבודה תל אביביפו הכיר השבוע בהתאגדותם בהסתדרות של עובדי המחקר והפרויקטים באוניברסיטת תל אביב, וקבע כי על האוניברסיטה לנהל משא ומתן עם הוועד הנבחר של העובדים. כך מסר אתר "דבר" ההסתדרותי. בנוסף נקבע כי האוניברסיטה תעביר לוועד העובדים את רשימות העובדים לצורך יצירת קשר עמם וכי שימוע לפני פיטורין של יו"ר הוועד, ד"ר מוטי רונן, יידחה.

בסוף נובמבר פנו העובדים לבית הדין לעבודה בדרישה לעצור הליכי פיטורים של שניים מראשי הוועד – ד"ר רונן ופרייה דווה. סמוך לכך פנתה גם האוניברסיטה לבין הדין בדרישה לאסור על העובדים לנקוט צעדים במסגרת סכסוך העבודה, בטענה שאינו חוקי מאחר שהוועד אינו מייצג את העובדים, ושני ההליכים אוחדו.

עובדי המנהל באוניברסיטת תל אביב מאוגדים בהסתדרות, אך לצדם נוספו במשך השנים כ-1,500 עובדי מחקר ופרויקטים כעובדים זמניים במשך תקופות ארוכות, שההסכם הקיבוצי אינו חל עליהם. התפקידים שממלאים העובדים שמחוץ להסכם הקיבוצי, שהם כמחצית מעובדי האוניברסיטה, הם בליבת העשייה של האוניברסיטה: מנהלי מעבדות, הנדסאים, אנשי מחשוב וחוקרים. הם עוסקים בהפעלת ציוד, יצירת והובלת מחקרים מדעיים, כתיבת מאמרים, גיוס מענקים והוראה לסטודנטים בתארים גבוהים. למרות חשיבותם הם אינם עובדי אוניברסיטה מן המניין וחוזה ההעסקה עמם מתחדש מדי שלושה חודשים.

לפני ארבע שנים התאגדו עובדי המחקר בהסתדרות, ומאז הם נאבקים על תנאי העסקה הוגנים שיוסדרו בהסכם קיבוצי. הנהלת האוניברסיטה סירבה להכיר בהם ולהיכנס למשא ומתן, בטענה כי באוניברסיטה כבר קיים ועד מטעם ההסתדרות אשר אינו תומך במאבק העובדים הזמניים, כפי שמתעלם מהמאבק הארוך המתנהל בקמפוס להעסקה ישירה של עובדות הניקיון. באוקטובר העובדים הכריזו על סכסוך עבודה ומאז נקטו בצעדים ארגוניים והפגינו בתוך הקמפוס ומחוצה לו.

סרטון העובדים הזמניים מפגינים באונ' תלאביב:

https://www.facebook.com/histadruthamaof/videos/513787999504438