בית הדין הבינלאומי בהאג הודיע: נפתח בחקירת פשעי מלחמה בשטחים הכבושים

בית הדין הבינלאומי בהאג הודיע היום (רביעי) כי יפתח בחקירת פשעי מלחמה בגדה המערבית וברצועת עזה. בהודעת התובעת נמסר כי החקירה תעסוק בפשעים שבוצעו ברצועת עזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים שתחת כיבוש, החל מ-13 ביוני 2014.

לפני כחודש אישר בית הדין לפתוח בהליכים רשמיים נגד ישראל וחמאס בחשד לביצוע פשעי מלחמה. השופטים אישרו את מסקנות הבדיקה המקדימה של התובעת היוצאת, פאטו בנסודה, שלפיהן ישנו בסיס לחקירה. בהחלטת הרוב נקבע כי לבית הדין ישנה סמכות שיפוט במזרח ירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה – בניגוד לעמדת ישראל.

התובעת היוצאת פאטו בנסודה (צילום: בית הדין הבינלאומי בהאג)

 

בדצמבר האחרון הודיעה בנסודה כי מצאה בסיס לחקירה נגד ישראל וחמאס בגין חשד לפשעי מלחמה, בעקבות פניית הרשות הפלסטינית.  בנסודה ביקשה תחילה מבית הדין להכריע בשאלת הסמכות השיפוטית שלו בגדה וברצועה, כיוון שישראל טוענת שרק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית, וכי מדובר בסוגיה פוליטית השנויה במחלוקת.

ביחס למבצע צוק איתן נאמר בחוות דעתה של בנסודה כי יש בסיס להאמין ש"גורמים בצה"ל ביצעו פשעי מלחמה, בכך שהוציאו לפועל במתכוון התקפות בלתי מידתיות שהובילו להרג ולפציעות קשות בשלושה מקרים לפחות". בנסודה כתבה כי יש מקום לחקור גם את השימוש של חיילי צה"ל בנשק כלפי מפגינים בגבול רצועת עזה מאז מארס 2018, שהביא למותם של יותר מ-200 בני אדם ובהם 40 ילדים. בנסודה קבעה כי יש בסיס לחקירה גם נגד חברים בחמאס ובארגונים פלסטיניים אחרים בחשד לפשעי מלחמה, ובהם תקיפת אזרחים ומבנים אזרחיים, שימוש במגנים אנושיים ועינויים.

לפי בנסודה, יש בסיס להאמין כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה גם בכך שהעבירה אזרחים ישראלים לגדה המערבית. על מפעל ההתנחלויות כתבה התובעת: "חרף הקריאות הברורות והממושכות לישראל לחדול מפעילויותיה בשטחים הכבושים בניגוד לחוק הבינלאומי, אין כל סימן לכך שהן עתידות להסתיים. להיפך, ישנן אינדיקציות המצביעות על כך שישראל אף תבקש לספח את השטחים הללו". היא ציינה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לספח חלקים נרחבים מהגדה המערבית אם ייבחר שוב לראשות הממשלה".

 

להצהרה הרשמית של בית הדין הבינלאומי (באנגלית):

https://www.icc-cpi.int/Pages/item.aspx?name=210303-prosecutor-statement-investigation-palestine

 

למסמך ובו הטענות המרכזיות של התובעת בנסודה (באנגלית):

https://www.icc-cpi.int/itemsDocuments/210303-office-of-the-prosecutor-palestine-summary-findings-eng.pdf