בירכא הפגינו נגד אלימות כלפי נשים; באום אל-פאחם מחו נגד אוזלת היד של המשטרה

מאות תושבים צעדו הבוקר (שבת) בכפר ירכא שבגליל המערבי במחאה על האלימות ביישוב ונגד נשים בפרט. זאת בעקבות ניסיון חיסולה של תושבת היישוב, יארה אבו עבלה, בשבת שעברה. בצעדה השתתף גם ראש המועצה. המשתתפים קראו קריאות נגד האלימות, הניפו שלטים ודרשו מהמשטרה לפעול נגד הפשיעה החמורה ולהביא את האחראים לניסיון הריגתה של אבו עבלה לדין.

2017-12-31_202157

ח"כ יוסף ג'בארין בהפגנה שנערכה אתמול באום אלפאחם בגנות אוזלת היד של המשטרה (צילום: אל ערב)

אבו עבלה, בת 25, הודתה היום למאות שהגיעו להפגין בה תמיכה. "תודה מכל הלב לתמיכתכם", כתבה בפייסבוק. "הדם שלי נשפך בכביש והצעקה שלי הגיעה לסוף העולם, אבל עם כל מה שקרה, הפסדתי רק את הרגל שלי. זה מה שיכלו לעשות. יארה חוזרת שוב, אבל הפעם חוזרת חזקה. אני חיה ותודה לאל. אני אומרת שאני כאן למרות כל הכאב ולמרות השיטה האכזרית שניסו שבה לסיים את חיי".

עמותות נשים גינו את המקרה בחריפות. בהודעה שהפיצו ציינו כי הוא "חציית כל הקווים האדומים, ופוגע בחברה ובמיוחד בנשים". הן הדגישו עד כמה יש להיות מחויבים למיגור האלימות וכן לדאוג לתוכנית מסודרת, שעל פיה יפעלו הגופים במשותף. "על המשטרה להשקיע בחקירות במטרה להגיע לחשודים שעומדים מאחורי מעשי האלימות".

במקביל להפגנה בירכא, נערכה באום אלפאחם משמרת מחאה נוספת נגד האלימות ונגד אוזלת היד של המשטרה. במחאה לקחו חלק עשרות מתושבי העיר, ביניהם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת).

יצוין שבשלוש השנים האחרונות הוגשו שישה כתבי אישום בלבד בעקבות תקריות ירי באום אל־פאחם, בהשוואה ל–521 חקירות שנפתחו. ב–2017 הוגש כתב אישום אחד, בעוד שמספר התיקים שנפתחו היה 184. בשנה שעברה נפתחו 163 תיקים והוגשו שני כתבי אישום, וב–2015 נפתחו 174 תיקים והוגשו שלושה כתבי אישום. את הנתונים מסר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, במענה לשאילתה של ח"כ ג'בארין.