בינואר חיילים ירו למוות בחמישה פלסטינים ללא כל הצדקה – שלושה נורו בראשם

מתחקיר שערך ארגון זכויות אדם בצלם עולה כי הירי בפלג הגוף העליון של ששת הפלסטינים, במהלך עימותים והפגנות שכללו יידוי אבנים, נעשה מבלי שהם סיכנו את חייהם של החיילים או של אדם כלשהו. עלפי הוראות הפתיחה באש, ירי על מנת להרוג מותר רק במקרים שבהם נשקפת סכנת חיים לאנשי כוחות הביטחון או לאנשים אחרים. גם אז, ירי כזה יהיה מותר רק כאשר אין דרך אחרת להתגונן מפני הסכנה. אירועי ירי אלו רחוקים מלענות על תנאים אלה.

2018-02-09_170344

מסע הלוויה של מוסעב אסופי, בן 16, בכפר דיר ניזאם, ב-4 בינואר 2018 (צילום: אקטיבסטילס)

לדברי הארגון התנהלות זו מרוקנת מתוכן את הוראות הפתיחה באש שנועדו להגביל את השימוש באש חיה וקטלנית והיא מבטאת את עומק הזלזול של ישראל בחייהם של הפלסטינים ובגופם. מערכת הביטחון, ובכלל זה מערכת אכיפת החוק הצבאית, בוחרת ככלל לגבות מקרים אלו או לטייחם. העובדה שרשויות האכיפה מתירות לחיילים לפעול בניגוד בוטה להוראות הפתיחה באש מבלי לשלם על כך מחיר מאפשרת את המשך השימוש בכוח קטלני – נדבך קריטי ביכולתה של ישראל להוסיף ולתחזק את שליטתה האלימה במיליוני פלסטינים.

להלן שמותיהם ונסיבות פציעתם ומותם של שישה פלסטינים במהלך החודש שעבר:

  • ב-3.1.18 ירו חיילים בצווארו של מוסעב אסופי, בן 16, והרגו אותו בכפר דיר ניזאם שמצפוןמערב לרמאללה. למחרת, 4.1.18, במהלך הלווייתו של אסופי, ירו חיילים בראשו של מוחמד עווד, בן 19, תושב עאבוד ופצעו אותו קשה.

  • ב-11.1.18 ירו חיילים בראשו של עלי קינו, בן 17, והרגו אותו ליד הכפר עיראק בורין שמדרום לשכם.

  • ב-11.1.18 ירו חיילים בבית שחיו של אמיר אבו מסאעד, בן 15, והרגו אותו בהפגנה ליד גדר המערכת באזור דיר אלבלח שבמרכז רצועת עזה.

  • ב-15.1.18 ירו חיילים בראשו של אחמד סלים, בן 28, והרגו אותו ליד הכפר ג'יוס שממזרח לקלקיליה.

  • ב-30.1.18 ירו חיילים בראשו של ליית' אבו נעים, בן 16, והרג אותו בתוך הכפר אלמור'ייר שמצפוןמזרח לרמאללה.