בין משבר בריאותי למשבר פוליטי: סיר לחץ הבוליביאני לקראת פיצוץ

מגיפת הקורונה מתפשטת במהירות ברחבי בוליביה. מספר המתים והנדבקים מזנק, וממשלת ההפיכה אינה מצליחה להשתלט על המשבר הבריאותי. בערים הגדולות מאתרת המשטרה גופות של מאות בני אדם בבתים, בכלי רכב ובמקרים מסוימים גם ברחובות. חולי קורונה ממלאים את בתי החולים, ובשל מחסור בכוח אדם אלה סוגרים את שעריהם ותולים שלטים עליהם נכתב: "אין מקום" או "אין כניסה".

מפגינים חוסמים את הכביש לבירה לה פאס: "בחירות עכשיו!" (צילום: פרנסה לטינה)

עד כה דיווחה בוליביה על קרוב ל-4,000 מתים מנגיף הקורונה, ומניין הנדבקים עומד על כ-100 אלף בני אדם – בהם גם הנשיאה הזמנית. עם זאת, מספר המתים והמאובחנים בפועל גבוה ככל הנראה מהנתון הרשמי. הייאוש באחת המדינות העניות ביותר באמריקה הלטינית מעמיק, ובוליביה מתריעה כי שיא התפרצות הקורונה עוד לפניה. מכוניות לווייה רבות מתייצבות מדי יום בבית הקברות המרכזי בבירה לה פאס, על מנת להביא את המתים לקבורה. עקב המחסור בחלקות קבר, החליטה העירייה להתיר קבורה רק לתושבי העיר, תוך העלאת התשלום עבור שריפת גופה ליותר ממאה דולר – סכום עצום עבור מרבית אזרחי בוליביה. לאחרונה הפעילו השלטונות שירות שריפת גופות נייד במשאית שהוסבה לצורך זה והמסיירת ברחובות. במבצע מיוחד שערכה לפני שבועיים, מצאה המשטרה 420 גופות במיקומים שונים בלה פאס ובעיר הגדולה במדינה, סנטה קרוז דה לה סיירה, לעיתים במבנים נטושים או ברחובות.

התפשטות הקורונה בבוליביה השפיעה גם על הפוליטיקה במדינה. בשל הזינוק בתחלואה ובתמותה בשל הנגיף, נדחה מועד הבחירות הכלליות במדינה מ-6 בספטמבר ל-18 באוקטובר ועתה חותר השלטון לבטלן כליל. אך כוחות האופוזיציה, התנועות החברתיות, ארגוני האיכרים והאיגודים המקצועיים סבורים שדחיית הבחירות אינה קשורה בפנדמיה, אלא בסיכוי של השמאל לשוב לשלטון.

בנובמבר אשתקד תפסה את השלטון סנאטורית מהימין הקיצוני, ג'נין אנייז, והכריזה עצמה נשיאת בוליביה הזמנית. הצעד בוצע בעקבות התפטרותו של הנשיא אבו מוראלס, אשר נאלץ לברוח מארצו בעקבות הפיכה צבאית וגולה כיום בארגנטינה. בתנאים הנוכחיים לא פעם מחרימים חברי תנועתו הסוציאליסטית של הנשיא לשעבר את דיוני הפרלמנט. ומאחר שלנציגי "התנועה למען הסוציאליזם" בראשות מוראלס יש רוב במליאה, צעד זה מונע כל החלטה אנטידמוקרטית.

בשל מחדל שלטון הימין בטיפול בקורונה, חוסר שביעות הרצון הגובר מהנשיאה "הזמנית" ושורת צעדי מחאה של השמאל, כולל שביתה כללית חסימת כל הכבישים במדינה במשך ימים בדרישה "בחירות כעת" – המצב הפוליטי במדינה הלטינואמריקאית הוא "סיר לחץ העומד בפני פיצוץ", כפי שנכתב בשבוע שעבר במאמר המערכת של אחד מעיתוני בוליביה.

נ"מ

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב