ביוזמת פעילי חד"ש בהסתדרות: עובדות ערביות לומדות על התאגדות במקומות העבודה

קבוצת עובדות ערביות עומדת לסיים  בקרוב את המחזור הראשון של קורס "שגרירות זכויות נשים בעבודה", שיזמו פעילי חד"ש בהסתדרות בנעמ"ת במרחבי המשולשים הדרומי והצפוני, האגף לקידום שוויון בהסתדרות והמכון הבינלאומי למנהיגות. במסגרת הקורס למדו 22 המשתתפות להעביר הדרכות ולייעץ בנושאי זכויות במקומות העבודה והתאגדות, ובמטרה להפנות עובדות להסתדרות לקבלת סיוע במיצוי זכויותיהןהקורס נערך במכללת אלקאסמי שבבאקה אלגרבייה.

"ככל שנשים יותר מוחלשות ומנוצלות, כך תהיה להן יותר רתיעה תפיסתית מלהגיע לגופים ממסדיים, כולל להסתדרות. רתיעה מלהיכנס למשרדים, למסור פרטים ותעודות" הסבירה לאתר ההסתדרותי "דבר ראשון" הפעילה החברתית נורית חג'אג', מנחת הקורס. "ככל שיהיה להן תיווך קהילתי ייטב להן. שיהיו יותר ויותר נשים שיודעות כמה ימי חופשה מגיעים, והאם מותר להשאיר אותך שעות נוספות ושיודעות להפנות ולסייע" הדגישה.

2016-11-18_162540

יו"ר נעמ"ת במרחב משולש דרומי, עו"ס מייסם ג'לג'ולי, עם משתתפות הקורס שנערך במכללת אלקאסמי שבבאקה אלגרבייה (צילום: נעמ"ת במרחב משולש דרומי)

יו"ר נעמ"ת במרחב משולש דרומי, עו"ס מייסם ג'לג'ולי, שיזמה את פתיחת הקורס סיפרה כי "מה ששימח אותי ודרבן אותי להתחיל עם הפרויקט הזה הייתה יוזמה מקומית של נשים צעירות מבאקה שפתחו דף פייסבוק בשם 'זכותך את תוותרי על זכויות בעבודה'. בשלב הראשון הן קראו שלא לקנות בעסקים שלא משלמים שכר מינימום. אבל הן מפרסמות לא רק את הזכויות עצמן, אלא גם כל מעסיק מהיישוב שמוכן להעסיק נשים בשכר מינימום או למעלה מזה. מה שקרה זה שפתאום בעלי העסקים התחילו לפנות אליהן ומבקשים מהן לפרסם מודעות דרושים ולשנות את הגישה". מלבד חברות ועדים השתתפו גם עובדות וסטודנטיות ממכללת אלקאסמי; עובדות ממרכזי ריאן להכוון תעסוקתי לחברה הערבית, שמגייסות נשים לשוק העבודה ושתי עורכות דין שהגיעו מיישובים שונים, מכפר קאסם ועד ערערה.

בקורס, שנערך ברובו בשפה הערבית, רכשו הנשים ידע וכלים שונים, כך למשל למדו כלים לעמידה מול קבוצה. "יכול להיות שתהיה סיטואציה שירצו לדבר מול קבוצה של עובדות" הסבירה חג'אג', "יש חשש כי כדי להתארגן צריך כוח. מספיק שאחת מהן תגיד לכמה עובדות ביחד 'בואו נשב על התלוש שלכן'". עוד רכשו המשתתפות יכולת לאתר צרכים, ללוות באופן אישי, וגם את מה שכינתה חג'אג' "התשוקה לעשות ולשנות". בוגרות הקורס לקחו על עצמן פרויקטים שונים, חלקן מתכוונות לערוך פעילויות הסברה על זכויות בעבודה בפרט לנשים בבתי ספר התיכוניים. אחרות מתכוונות לכנס חוגי בית לנשים עובדות.

יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות, סוהיל דיאב (העומד בראש סיעת חד"ש בהסתדרות) תיאר בעיה קשה של ניצול עובדים בחברה הערבית. זאת, לדבריו, באווירה של חוסר אכיפה ובאוכלוסיה עם מיעוט עבודה מאורגנת. "הכרזנו באגף לשוויון על קמפיין לאורך שנת 2017 לשינוי חברתי בתוך החברה הערבית, כיוון שהניצול מגיע בעיקר מהמעסיקים הערביים", אמר. "מצאנו אלפי נשים שעובדות במשרה מלאה בפחות מ-2,500 שקל לחודש, מאות מקרים שמה שכתוב בתלוש השכר לא זהה למה שמקבלים ביד. ישנה אפליה, זלזול בתנאי העבודה ואפילו תופעות מעיקות מאוד של הטרדות מיניות" אמר דיאב. לדבריו, האבטלה האבטלה הגבוהה בחברה הערבית משמשת נשק בידי המעסיקים להגביר את הניצול – "המעסיקים אומרים 'אם את לא רוצה יש 500 אחרות שרוצות לבוא ממחר'", הדגיש. יצוין שבקרוב יסתיים הקורס הראשון, ובדצמבר מתכוון האגף לקידום שוויון לפתוח קורסים נוספים במרחבים נצרת וגליל של נעמ"ת, קורס מעורב יהודיערבי בלוד וקורס נוסף בחברה הבדואית בשותפות עם נעמ"ת במרחב נגב.