ביוזמת סיעת חד"ש: רחוב בחיפה ייקרא על שם הזמרת אום כולתום

ועדת השמות של עיריית חיפה אישרה השבוע הצעה לקרוא בעיר רחוב על שמה של הזמרת והמוזיקאית המצרייה אום כולתום (1975-1904), מהידועות והאהובות בעולם הערבי. הוועדה ציינה בהחלטה כי אום כולתום, היא שם נרדף למוזיקה ערבית בכלל ולמוזיקה המצרית בפרט. "ככזו, ראתה הוועדה לנכון לקרוא על שמה רחוב בחיפה, כעיר מעורבת, המהווה מודל לחיים משותפים בין יהודים לערבים", נמסר מעיריית חיפה. בעירייה אמרו כי השגריר המצרי כבר בירך על ההחלטה והודיע כי יגיע לטקס קריאת הרחוב, שיהיה בשכונת קריית אליהו בעיר התחתית, בין רחוב תל אביב לרחוב יפו.

לאחרונה גם עיריית רמלה החליטה לקרוא על שם הזמרת וכבר ב-2012 ראש עיריית ירושלים דאז וכעת ח"כ מסיעת הליכוד, ניר ברקת, השתתף בטכס קריאת רחוב במזרח ירושלים על שמה.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת חונך את הרחוב אום כולתום במזרח ירושלים באוקטובר 2012 (צילום מסך: פייסבוק)

החלטת ועדת השמות של עיריית חיפה עוררה סערה בקרב נציגי הימין. את ההמלצה לקרוא רחוב על שמה של אום כולתום העלה חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צייץ בטוויטר "בושה וטירוף!" ותייג את קליש רותם. אך זעאתרה בירך על ההחלטה: "חיפה תמיד היתה עיר שוחרת תרבות ורב תרבותיות. אום כולתום הופיעה בעיר בשנות ה-30 של המאה הקודמת והיתה חלק מהסצנה העשירה של העיר שכללה עיתונים, בתי קולנוע, תיאטראות ומוסדות תרבות ממזרח וממערב. אני מברך על ההחלטה שמבטאת את דבקותה של חיפה בזהותה כעיר משותפת, שבה יש מקום גם לאגדה כמו אום כולתום".

כאמור אום כולתום נחשבת לזמרת האהובה ביותר בעולם הערבי במאה ה-20 ועד היום, 45 שנה לאחר מותה. גלי ההערצה שלה היא זכתה במצרים בפרט ובעולם הערבי בכלל העניקו לה את הכינוי כאוכב אשרק (כוכב המזרח), והקונצרטים שלה ריתקו מיליונים ברחבי המזרח התיכון עת שודרו ברדיוכלי התקשורת היחיד אז. אום כולתום נחשבה לזמרת הלאומית של מצרים, ודמותה נקשרה בסוגיות לאומיות ופוליטיות – היא השמיעה את קולו של העם בנושאים כמו ההתנגדות לקולוניאליזם הבריטי, התמיכה במהפכת הקצינים החופשיים ובעלייתו של עבד אלגמאל נאצר לשלטון, והתמיכה באיחוד ערבי שהקנתה לה את הכבוד להופיע במושב הפתיחה של הליגה הערבית עם הקמתה בשנת 1945. אום כולתום ביקרה כמה פעמים בארץ, ובשנת 1931 אף הופיעה בקולנוע עין דור בחיפה. האגדה מספרת כי את הכינוי כאוכב אשרק ("כוכב המזרח") היא קיבלה בחיפה – סיפור שנתמך על ידי הביוגרף שלה סלים נסיב.

סרטון – ראש עיריית ירושלים ניר ברקת חונך את הרחוב אום כולתום במזרח ירושלים:

https://www.youtube.com/watch?v=zge4ZrZ8Sbk