ביוזמת ח"כ עאידה תומא-סלימאן: יום האישה הבינלאומי צוין בכנסת

יום האשה הבינלאומי צויין אתמול (שני) במליאת הכנסת ביוזמת ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת). "ביום האישה אני קוראת – תוכניות השיקום אחרי המגיפה הבריאותית והכלכלית חייבות להיות עם הבנה וגישה מגדרית. המגיפה הזו השפיעה על כלל הנשים במדינת ישראל – והיציאה חייבת להתייחס אליהן", אמרה.

ח"כ תומא-סלימאן הדגישה: "ביום האישה השנה האתגר שעומד בפני התנועה הפמיניסטית גדול במיוחד. הקורונה והמשבר הכלכלי פגעו במיוחד בנשים והחזירו אותנו אחורה – בבית, במקום העבודה ועוד. המסקנה היא שבשנה הקרובה עלינו להכפיל את המאבק שלנו לשוויון ולביטחון – בכנסת, ברחוב ובבתים".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (מימין) בהפגנה שנערכה ביפו בשבת האחרונה לציון יום האישה הבינלאומי (צילום: זו הדרך)

 

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אתמול ברכה מיוחדת לציון ה-8 במארס, יום האישה הבינלאומי. "ביום זה אנו מציינים את מאבקן העיקש של נשים בכל רחבי העולם לשחרורן מכל סוגי האפליה והדיכוי, ולמען שוויון זכויות אמיתי ומיטוט הפטריארכיה".

עוד נאמר כי מק"י וחד"ש "מחזקות את כלל הנשים, ערביות ויהודיות על שלל המאבקים אותם הן מובילות בכלל הזירות, ובראשם את המאבק נגד האפליה המתמשכת ולמען השוויון המלא, והמאבק נגד הכיבוש ועוולותיו, והגזענות המשתוללת בארץ. לציבור הנשים מגיע לחגוג בגאווה ביום זה את ההישגים המרשימים שרשמו במהלך השנים כתוצאה של מאבק עיקש וצודק".

"בשנה החולפת, ציבור הנשים נפגע יותר כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שגרם הניהול הכושל של הממשלה. הנשים סובלות יותר בשוק העבודה כתוצאה מחוסר היציבות התעסוקתי, והן אלה שנפגעו ביותר מגל האבטלה האחרון – נזק שהוכפל כתוצאה מסגירת מערכת החינוך והמעבר לחינוך מרחוק. כל אלה נוספו לעלייה המחרידה באלימות כלפי נשים בשל מדיניות הסגרים והמגבלות על התנועה". כמו כן, מק"י וחד"ש "מחזקות את הרשימה המשותפת ואת חברות הכנסת שלה, על תפקידן החשוב בקידום מעמד האישה בכלל, ומעמדן של הנשים הערביות בפרט. אנו מדגישים כי מאבק זה הינו חלק בלתי נפרד ממערכת הבחירות הנוכחית, נוכח המתקפות הרבות המנסות לפגוע במעמדן של הנשים בחברה." "לא נפסיק להיאבק למען שוויון מגדרי מלא, דמוקרטיה אמיתית וצדק חברתי", הדגישו.

אירועים ציבוריים לציון יום האישה הבינלאומי נערכו בשבת ביפו ובנצרת. כמו כן, צעדה נוספת תתקיים ביום שישי הקרוב בחיפה. ביפו התכנסו בשעות אחה"צ מאות נשים וגברים, ערביות ויהודיות למצעד ביוזמת הרשימה המשותפת שהחל בכיכר השעון והסתיים בעצרת בהשתתפות חברות הכנסת של הרשימה המשותפת תומא-סלימאן וסונדוס סלאח. המפגינים נשאו דגלים אדומים וכרזות בעברית ובערבית ובהן נכתב בין היתר: "די לרצח נשים", "דם נשים אינו הפקר" ו"דורשות שוויון חברתי וכלכלי".

ח"כ תומא-סלימאן אמרה למתכנסות: "אנו מציינות את יום האישה הבינלאומי בצעדה ערבית יהודית משותפת ביפו. המאבק הפמיניסטי לשוויון עומד בלב כל שאר המאבקים שלנו – לצדק חברתי, לשלום ולדמוקרטיה. כי אין דמוקרטיה בלי שוויון לנשים". קומץ ברינונים ניסו להפריע לדברי ח"כ תומא-סלימאן, אך פעילי חד"ש שהיו במקום פעלו במהירות ובזריזות כדי להרחיק אותם מהמקום. בתגובה היא אמרה: "בזמן שהפגנו ביפו, נשים ערביות ויהודיות, נגד אלימות כלפי נשים ולמען סולידריות, שלושה אנשים ניסו להשתיק אותי בגלל עמדותיי ולהפריע לאירוע. הם נבלמו על ידי הפעילים שלנו. הבריונים לא ישתיקו אותנו, ונמשיך להיאבק עבור הערכים בהם אנו מאמינות".

ח"כ תומא-סלימאן יחד עמיתה לסיעה, ח"כ עופר כסיף, אף לקחו חלק בעצרת נוספת לציון האישה שנערכה אתמול בכיכר המעיין שבמרכז נצרת ביוזמת תנועת הנשים הדמוקרטית (תנד"י). פעילות תנד"י גם קראו להשתתף בצעדה נוספת שתתקיים בחיפה ביום שישי הקרוב ושתצא מברית הקרנות, הרצל 16, בהדר.

 

הצעדה בחיפה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/1109334999536000