בחסות הקורונה ובניגוד להסכמים: אלפי עובדי ניקיון בבתי חולים מועסקים באמצעות חברות קבלן

הממשלה חזרה להעסיק באמצעות חברות קבלן אלפי עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים בחסות משבר הקורונה, בניגוד להסכם שנחתם עם ההסתדרות בשנת 2015. בהסתדרות עובדי המדינה אומרים כי ההעסקה הקבלנית איננה תחומה רק ליחידות שפעילותן הוגברה עקב הקורונה, אלא משולבת גם בפעילות השוטפת של בתי החולים. על כך נמסר באתר "דבר" ההסתדרותי.

קולטים עובדי ניקיון שלא במסגרת העסקה ישירה (צילום: זו הדרך)

ההסכם לצמצום העסקת עובדי הקבלן במוסדות ממשלתיים נחתם ביולי 2015 על ידי יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן, ושר האוצר משה כחלון. בהסכם נקבע כי צורת ההעסקה הקבלנית של עובדי הניקיון בבתי החולים תיפסק לחלוטין, וכלל עובדי הניקיון ייקלטו להעסקה ישירה. מאז חתימת ההסכם נקלטו להעסקה ישירה כ-2,000 עובדי ניקיון בבתי החולים שהועסקו באמצעות חברות קבלן, והוגדרו כעובדי מדינה לכל דבר.

יו"ר ועד עובדי המשק והמנהל בבית החולים וולפסון, דניאל כהן, אמר ל'דבר" כי מאז שנקלטו 50 עובדי הניקיון להעסקה ישירה בבית החולים ב-2017 ועד פרוץ הקורונה, לא הועסקו בו עובדי קבלן בניקיון. לדבריו מאז פרוץ משבר הקורונה "התחילו להביא עובדי קבלן בתחום הניקיון לכל בתי החולים בארץ". הוועד בראשותו של כהן יצא למאבק בכוונת ההנהלה להעסיק עשרות עובדי ניקיון באמצעות קבלן באגף חדש לילדים, שיחל לפעול בחודשים הקרובים בבית החולים וולפסון, במקום לקלוט עובדים חדשים. ההתקשרות עם חברת הניקיון נעשתה במסגרת מכרז מהיר, הליך שהממשלה התירה לבתי החולים לבצע כדי לענות על צרכים שנובעים ממשבר הקורונה, ולדברי כהן, בית החולים משתמש בו לצורך אחר.

כהן אומר כי "מההנהלה נמסר לנו שבשלב זה הם אינם מצליחים להעמיד תקנים נוספים למנקים, על אף פניות בנושא למשרד הבריאות לאורך השנה האחרונה, אלא רק תקציב לצורך 'רכישת שירותי ניקיון'. ועד העובדים יחד עם הסתדרות עובדי המדינה מסרבים לכניסה מחדש של העסקה קבלנית לבית החולים. לכן הכרזנו על סכסוך עבודה ואנחנו מנהלים שיחות עם הנהלת בית החולים במטרה למצוא פתרון הולם לסוגיה".

השימוש בשירותי חברות קבלן נראה תמוה לנוכח סיכום בין משרדי הבריאות והאוצר על הקצאת מאות תקנים של עובדי מנהל ומשק לבתי החולים וקופות החולים, לצורך ההתמודדות עם הקורונה. בעקבות שביתת הסתדרות האחיות ביולי האחרון, סיכמו המשרדים על הקצאת 1,600 תקני אחיות חדשים למערך האשפוז, 400 תקני אחיות בקהילה ועוד כ-700 עובדי מינהל ומשק לבתי החולים ולקופות החולים. נראה שאת בעיית המחסור בעובדי ניקיון, עליה התריעה ההסתדרות עוד קודם למשבר הקורונה, הוחלט לפתור באמצעות חידוש ההתקשרויות עם קבלני ניקיון.

יו"ר הוועד הארצי של עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים, אלי בדש, הדגיש: "עובדי הניקיון בבתי החולים הממשלתיים הם חלק בלתי נפרד מסקטור המנהל והמשק. למרות ההסכמים לקליטה ישירה, המדינה עושה שימוש ציני וקולטת עובדי קבלן בתחום הניקיון בתקופה קשה זו. עובדים אשר עובדים כתף אל כתף לצד עובדי המדינה ומבצעים את אותה עבודה בדיוק. אני מציע לכל אזרח שמגיע לקבלת שירותים במרכזים הרפואיים הממשלתיים להרים את ראשו ולהעריך את התרומה המשמעותית שלהם, בלעדיהם אין יכולת תפקודית לבית החולים. במידת הצורך נחריף את הצעדים ונדרוש את קליטתם להעסקה ישירה".