בחלץ המחאה ההמונית: נשיא צרפת מקרון זונח את העלאת מחירי הדלק; נעצרו 700 תלמידים

סערה פוליטית פרצה היום (שישי) בצרפת, לאחר שכוחות מיוחדים של המשטרה עצרה 153 תלמידי תיכון בני 13 עד 18 במאנטלהז'ולי, 30 קילומטרים מפריז, בעקבות המחאה בבתי הספר נגד ממשלת הימין. על פי העדויות בשלב מסוים נגמרו לשוטרים האזיקונים עוד לפני שכל התלמידים הועברו לאזור הכינוס ליד בית הספר, בדרכם לתחנות המשטרה.

תיעוד של כוחות המשטרה בעת שמבצעים את המעצר, פורסם גם ביומון הקומוניסטי "הומניטה", מעורר סערה במדינה ונפוץ במהרה ברשתות החברתיות. במהלך השבוע האחרון נעצרו יותר מ-700 תלמידים תיכון ברחבי המדינה אשר השתלטו על כ-300 בתי ספר בהמשך למחאתם של "האפודים הצהובים".

בממשלה גובר החשש מהמשך כל מחאת "האפודים הצהובים" הפוקד את המדינה זה כחודש. מחר צפוי "יום הזעם" הרביעי של המפגינים ואלפים נקראו להגיע לפריז כדי להפגין. שורת מוסדות תרבות ומוזיאונים ייסגרו מחר לקהל הרחב מחשש להפגנות שהיו לאלימות. שר התרבות הצרפתי אמר שמגדל אייפל, מוזיאון הלובר, מוזיאון ד'אורסה, בית האופרה והגראנד פאלה הם בין האתרים שיסגרו.

 2018-12-07_163341

למשטרה נגמרו האזיקונים. מעצרם של 153 תלמידי תיכון, אתמול, המתנגדים למדיניות ממשלת הימין בצרפת (צילום מסך: הומניטה)

ראש הממשלה הצרפתי אדואר פיליפ אמר ש-65 אלף שוטרים יגויסו "לטובת השמירה על הסדר ביום שבת זאת כדי למנוע את הישנותן של התפרעויות אלימות כפי שהיה בסוף השבוע האחרון". ממשלת צרפת גם שוקלת להציב כוחות צבא ברחובות, שכרגע מוצבים במשימות נגד טרור כדי להגן על מבני ציבור.

לאחר שלושה שבועות של מחאות אלימות: בכיר בארמון האליזה מסר כי הנשיא עמנואל מקרון צפוי להודיע הערב על זניחת התוכנית להעלאת מחירי הדלק שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בחודש ינואר הקרוב. ראש ממשלת צרפת, אדואר פיליפ, הודיע על כך בפרלמנט: "הרפורמה החדשה לא מופיעה בתקציב 2019", והוסיף כי "הממשלה מוכנה לקיים דיאלוג בנושא, וייתכן כי התקציב ישונה במהלך השנה".

מארגני המחאה הגיבו להודעה ומסרו כי הם מברכים על ההחלטה לבטל את העלאת המס על הדלק, אך הדגישו הדבר לא יספיק כדי להכיל את הזעם הציבורי. "זה מגיע באיחור גדול", אמרה ג'קלין מוראוד, דמות בולטת בארגון "האפודים הצהובים", והוסיפה: "זה צעד בכיוון הנכון אך הוא לא ישנה את התנועה". מוראוד אף הפצירה בתושבי המדינה לראות את חולשת הממשלה המינית כפתח לדרישות נוספות כמו העלאת שכר המינימום.

בגל ההפגנות בניצוחו של "האפודים הצהובים" השתתפו בשבועות האחרונים מאות אלפי בני אדם, וארבעה אזרחים נהרגו במהלכן. הקרבן האחרון היא קשישה בת 80, ממוצא אלג'יראי, שנהרגה מחנק כתוצאה ממיכל גז מדמיע משטרתי שנכנס דרך חלון ביתה שבמרסיי.

מאמר על המחאה בצרפת שפורסם בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G46_2018.pdf