בחירות בשני מחוזות במזרח גרמניה: התחזקות הימין הקיצוני ומכה למפלגת השמאל

הקואליציה השמרנית בראשותה של אנגלה מרקל ספגה פגיעה בבחירות המקומיות שנערכו אתמול (ראשון) בשתי מדינות מחוז במזרח גרמניה. מפלגת הנוצרים הדמוקרטים (CDU) של מרקל נותרה המפלגה הגדולה ביותר בסקסוניה, אך חוותה ירידה של 7.4% בתמיכה בה ביחס לבחירות ב-2014.

פעילי מפלגת השמאל באסיפת בחירות בסקסוניה בשבוע שעבר (צילום: הומניטה)

 

המפלגה השנייה בגודלה בסקסוניה, מדינה בה גרים כ-4.1 מיליון תושבים, היא מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה"(AfD) . מפלגת הימין הקיצוני רכבה על גלי השנאה כלפי מהגרים באזור זה של גרמניה, ועל תוכניתה של הממשלה לסגור מכרות הפחם באזור בהם מועסקים רבבות עובדים. המפלגה קיבלה את קולותיהם של כ-27.5% מהבוחרים (38 חברי הפרלמנט המקומי) גידול ניכר לעומת הבחירות שנערכו ב-2014. זאת, לעומת ירידה גדולה של מפלגת השמאל "די לינקה", שבבחירות הקודמות הייתה השנייה ושירדה מ-19% ל-10% מהקולות (הסיעה איבדה 13 מתוך 27 מושביה בפרלמנט המחוזי). גם הסוציאל-דמוקרטים איבדו קולות רבים, מ-12% ל-7% מהקולות ושמונה מתוך 18 חברי פרלמנט.

בברנדרבורג, מדינה בת 2.5 מיליון תושבים המקיפה את ברלין, המפלגה הגדולה ביותר נותרה מפלגת הסוציאל-דמוקרטים (SPD) . זו המדינה היחידה בגרמניה בה מצליחות מפלגות השמאל לשלוט מאז סיפוח גרמניה המזרחית ב-1990, והיא זכתה בה ב-26% תמיכה. יצוין שבבחירות הקודמות ב-2014 כשליש מהמצביעים נתנו את קולם למפלגה. במקום השני הגיעה גם במדינה זו מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, עם 23.5%  מהקולות לעומת 12% בבחירות הקודמות. לסיעת הימין הקיצוני בפרלמנט המקומי יהיו 23 מושבים – לעומת 11 בפרלמנט היוצא. גם כאן, מפלגת השמאל נחלה מכה קשה. כוחה ירד מ-19% ל-11% ומספר חברי בפרלמנט מ-17 לעשרה. הירוקים כמעט הכפילו את כוחם: 11% ושישה חברי פרלמנט. בעקבות תוצאות הבחירות, ראשי מפלגת השמאל קראו הבוקר להקמת קואליציה "אדומה-ירוקה" בהשתתפות מפלגתם, הסוציאל-דמוקרטים והירוקים. לקואליציה זו 45 מושבים מתוך 88 מושבי הפרלמנט.