בולסונרו נשיא ברזיל החדש: ניאו-ליברליזם וניאו-פשיזם הולכים יחדיו

מועמד הימין הניאו-פשיסטי והניאו-ליברלי ז'איר בולסונרו ניצח בבחירות לנשיאות ברזיל השבוע (28.10). בולסונרו ניצח בסיבוב השני את מועמד השמאל, פרננדו הדאד, שהתמודד מטעם מפלגת העובדים ובתמיכת המפלגה הקומוניסטית של ברזיל. בולסונרו זכה ב-55% מהקולות, ואילו 45% מהמצביעים תמכו בהדאד.

2018-10-31_201931

כרזה של התאחדות הסטודנטים הארצית של ברזיל:  "בולסונרו, לא!"

בולסונרו, נציגם של בעלי ההון, ראשי הצבא ותנועות הימין הקיצוני הפרו-אמריקאי שקיבל בסיבוב הראשון כ-47%  מהקולות, בעוד שהסקרים חזו לו רק כ-36%. לבולסונרו חסרו רק 3.3% כדי להגיע לרף של 50% ולהיבחר לנשיאות כבר בסיבוב הראשון.

עם פרסום תוצאות הבחירות, מסרה נשיאת המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, חברת הפרלמנט לוסיאנה סנטוס, בשם הוועד המרכזי: "יש להתלכד בחזית רחבה להגנת על הדמוקרטיה ועל זכויות העם. המפלגה סבורה שבחירת בולסונרו היא נסיגה פוליטית משמעותית שבכוחה לאיים על ההישגים ההיסטריים של העם הברזילאי. המסר של הקומוניסטים בשעה קשה זו הוא ברור: הרוב יתקומם כדי להגן  על  הדמוקרטיה".  יצוין   שאחת   ממנהיגי    המפלגה, מנואלה דאבילה, רצה בבחירות כמועמדת לסגנית הנשיא יחד עם הדאד.

בולסונרו (63) דיבר בעבר בשבח הדיקטטורה הצבאית הפרו-אמריקאית ששלטה בברזיל שני עשורים (1985-1964) וטען כי זו "הביאה לשגשוג כלכלי". חשוב לזכור כי מדובר במשטר שהוציא להורג מאות ממתנגדיו ועינה מאות אלפים. בשנת 1991, אחרי שנבחר לקונגרס, קרא בולסונרו להחזיר את המשטר הצבאי, וב-1999 קרא למלחמת אזרחים ולהוצאתם להורג של כ-30 אלף אנשי שמאל – בחיקוי לדיקטטורה הצבאית הרצחנית בארגנטינה השכנה.

המועמד המפסיד, פרננדו הדאד, מסר: "יש לנו אחריות להיות אופוזיציה. עלינו לשים את האינטרסים הלאומיים, האינטרסים של כל העם הברזילאי, מעל לכל. ברזיל מעולם לא נזקקה לאזרחות פעילה יותר מאשר עכשיו". הוא הוסיף: "אל תדאגו, אנחנו כאן. אנחנו ביחד!".

 

אמור לי מי חבריך…

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מיהר לשוחח בטלפון עם בולסונרו ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. על פי הודעת הבית הלבן, השניים סיכמו לעבוד בשיתוף פעולה כדי "לשפר את החיים של אזרחי ארה"ב וברזיל, וכמנהיגים אזוריים, גם את החיים באמריקות הצפונית והדרומית".

אחרי טרמאפ, בירכו זה אחר זה כל הנשיאים הניאו-ליברליים באמריקה הלטינית את הנשיא הנבחר. נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מקרי, אמר: "אני מקווה לעבוד איתו יחד לטובת היחסים של המדינות שלנו ולרווחתם של הברזילאים והארגנטינאים". נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, צייץ בטוויטר: "אני מברך את העם הברזילאי על בחירות נקיות ודמוקרטיות. אני בטוח שנעבוד יחד עם חזון ועוצמה לקראת עתיד שישפר את האינטגרציה ואת רווחת עמנו".

קווים רבים משותפים לארבעה: כולם אמידים, כולם "לבנים גאים", כולם מצדדים בקפיטליזם פראי וכולם זוכים בתמיכת "החוגים הפיננסיים" או "השווקים", קרי משרתים היטב את האינטרסים של התאגידים הגדולים והבורגנות.

"בולסונרו סחף את אזרחי ברזיל וניצח את הבחירות לנשיאות. כך משך את האומה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית בחדות ימינה, והצטרף לשורה מתארכת של מנהיגים ואומות ברחבי העולם המושפעים מהמגמה הלאומנית", בישר-חגג ביום שני (29.10) עיתון החוגים הפיננסיים האמריקאיים, "וול סטריט ז'ורנל". יצוין שהעיתון אף קרא להצביע עבורו במהלך השבועות האחרונים.

עוד חשוב היה לעיתון עסקי זה לספר לקוראיו כי "בולסונרו הוא פרו-ישראלי מובהק, ובנאומי הבחירות שלו הצהיר שהמדינה הראשונה שבה יבקר לאחר היבחרו לנשיאות היא ישראל. עוד טען בולסונרו כי אחד ממהלכיו הראשונים יהיה להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים".

ה"ניו יורק טיימס" הבהיר כי התמיכה בבולסונרו בקרב המגזר העסקי נובעת, בין היתר, "מהחלטתו למנות בנקאי מוערך לשעבר לראש הצוות הכלכלי שלו", וכן מתוך "חשש לשובה של מדיניות שמאלנית בהנהגת מפלגת הפועלים. חביב השווקים, המועמד ג'ררדו אלקמין, נשר מהמרוץ לנשיאות אחרי הסיבוב הראשון בתחילת אוקטובר. בולסונרו הוא מועמד החלומות עבור השווקים הפיננסיים".

יחד עם זאת, צופה העיתון הניו-יורקי כבר את העתיד לבוא: "ברזיל, הכלכלה השמינית בגודלה בעולם, מתקשה להשתקם מהמשבר הכלכלי שבו היא שרויה. בולסונרו עלול להעמיק אותו".

אפרים דוידי

הרשימה מתפרסמת השבוע ב"זו הדרך"