בוטל הדיון בבג"צ בעתירה שדרשה להסגיר חשוד בפשעים נגד האנושות לארגנטינה

בוטל הדיון בבג"צ שאמור היה להבהיר מדוע מגינה ממשלת ישראל על חשוד בפשעים נגד האנושות בארגנטינה. עתירה הוגשה על ידי העיתונאי שלמה סלוצקי, באמצעות עו"ד איתי מק, בעקבות מעורבותו של אזרח ישראלי דהיום, תאודורו אניבל גאוטו, בביצוע פשעים נגד האנושות בעת הדיקטטורה הצבאית ששלטה בארגנטינה בין השנים 1983-1976. הדיון אמור היה להתקיים ביום שני הקרוב.

נשיא ארגנטינה, אלברטו פרננדס, בשבוע שעבר במפגש עם אימהות כיכר מאי הנאבקות כדי לברר את גורל הנעדרים בעת הדיקטטורה הצבאית (צילום: סוכנות טלאם)

עו"ד מק מסר "בחודש אוגוסט השגנו מסמכים נוספים בארגנטינה, אשר חושפים כי גאוטו הסתיר מבג"צ ורשות האוכלוסין את חומרת פרשת המרמה שבגינה הוא נעצר והחל הליך פלילי נגדו שם. מסמכים אלה לא היו ברשות המדינה כאשר שר הפנים, בהמלצת הוועדה המייעצת, החליט לא לפתוח בהליך משפטי לביטול האזרחות של גאוטו. ימים ספורים לפני הדיון הקבוע, המדינה הודיעה לבג"צ ולנו כי שר הפנים החליט לשלוח את המסמכים לוועדה המייעצת כדי שזו תבחן אם יש בהם כדי לשנות את עמדתה. לאור ההתפתחויות והימשכות הבדיקות במשרד הפנים, בג"צ החליט שהעתירה המקורית משנת 2016 אינה רלוונטית עוד, וכי לאחר שתתקבל החלטה עדכנית במשרד הפנים נוכל להגיש עתירה חדשה תוך שמירה על כל הטענות".

לדברי המשפטן "לאחר שהתמונה בארגנטינה תתבהר (בעקבות הממשלה החדשה שם), ולאחר שתתקבל החלטה עדכנית במשרד הפנים הישראלי כשמסמכים שהבאנו מארגנטינה מונחים לפניהם בתרגום מלא, לא נירתע מלהמשיך את המאבק המשפטי והציבורי בישראל ובכלל, כולל עתירה מחודשת לבג"צ.

גאוטו התגורר בעבר בקריית ביאליק עד שנחשף, ועתה הוא מסתתר תחת השם "יוסף כרמל". גאוטו אמנם טוען שהוא חף מפשע, אבל ב-2010 הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי מטעם האינטרפול לבקשת משרד המשפטים של ארגנטינה. גאוטו הוא מבוקש נמלט החשוד בפשעים נגד האנושות, בהם חטיפות, עינוים, מעשי רצח ואף חטיפת תינוקות מעצורות לפני רציחתן. ממשלות ארגנטינה האחרונות, למרות ההבדלים הגדולים בזהותן הפוליטית, הציעו פרס כספי גדול למי שיסייע להביא את גאוטו לדין.

עילה נוספת לעתירה שלא נידונה והדורשת מממשלת ישראל לבטל את אזרחותו של גאוטו ולהסגירו לארגנטינה, היא שגאוטו שיקר לסוכנות היהודית כשפנה אליה לקבלת מעמד של "עולה חדש". גאוטו שיקר כשהצהיר כי אינו מבוקש לחקירה במולדתו, בעוד שלמעשה נמלט ממשפט מרמה נגד הבנק המרכזי של ארגנטינה. זאת עשה תוך ניצול חוק השבות שחל על אשתו, סילביה צ'רניאק, שגם היא חתמה על הצהרה תחת שבועה בידיעה שמדובר בשקר. שופטי בית המשפט העליון כבר קבעו כי על המדינה לשקול מחדש את החלטתה שלא לשלול את אזרחותו של גאוטו. לקראת ההכרעה בנושא, הגישה המדינה לבית המשפט העליון, במעמד צד אחד, חומר המוגדר סודי. לא ברור מה טיב המידע הסודי שהוגש לשופטים. ייתכן כי מידע זה נוגע בשיתוף הפעולה הנרחב של ישראל, בחימוש ובאימון, עם המואשמים כיום בפשעים נגד האנושות בארגנטינה. בעבר כבר נחשפו ראיות רבות לשיתוף פעולה ישראלי עם יחידת המודיעין בה שירת גאוטו. יצוין שנשיא ארגנטינה, אלברטו פרננדס, נפגש ביום חמישי האחרון עם קרובים הנעדרים בישראל במלון המלך דוד בירושלים. הקרובים דרשו את התערבותו כדי להסגיר לארגנטינה את איש מודיעין הנחשב בפשעים נגד האנושות.

עוד בנושא, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/01/G04_2020.pdf