בוטלו מרבית ההקלות בדמי האבטלה והתמיכה בעובדים בני 67 ויותר

"ההקלות" הזעומות בדמי אבטלה של ממשלת המעבר הימנית בוטלו היום (שני) ולא ברור האם הן יארכו. כך למשל, המענק שבין 1,000 ל-4,000 שקל שניתן לבני 67 ויותר מוגבל בהגשת התביעה עד היום. בביטוח הלאומי מעוניינים להאריך את האפשרות להגיש תביעות עד 15 במאי, ולהאריך את הזכאות לתשלום מענק הסתגלות גם למאי ויוני אלא שכרגע הדבר לא אפשרי.

כמו כן  פג אתמול תוקף ההקלה של קיצור תקופת האכשרה לשישה חודשים במקום שנה מתוך ה-18 החודשים האחרונים. כך שמי שהגיש תביעה לדמי אבטלה עד אתמול זכאי לקיצור תקופת האכשרה לשישה חודשים אך היום כבר יידרש לתקופת עבודה של 12 חודשים מתוך ה-18 האחרונים.

לכאורה, ניתן להאריך את אותן הטבות באמצעות תקנות לשעת החירום; ואולם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר אתמול בוועדת הכספים כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר לממשלה כי יש גבול לחלוקת הכספים באמצעות תקנות לשעת חירום, וכי מעתה והלאה עליה לפעול באמצעות חקיקה ראשית. ב"כלכליסט" פורסם הבוקר כי בממשלת המעבר הימנית סבורים ש"לא ניתנה הנחיה גורפת. אבל בגדול השימוש בתקנות לשעת חירום צריך להיות במשורה ולא מיועד לחלוקת כסף".

מלבד ההטבות האמורות שבוטלו, בוטל מוקדם יותר החודש, באופן רשמי לפחות, הצורך להירשם בלשכת התעסוקה כתנאי לקבלת דמי האבטלה ומקדמות של דמי אבטלה, למי שטרם אושרה זכאותו יכולות להיות משולמות רק עבור מרץ אך לא עבור אפריל.

שפיגלר אמר ל"כלכליסט" כי "אזרחי ישראל נקלעו לתקופה שמעולם לא היתה כדוגמתה. זה הזמן להיכנס לנעליו של מי שהפך למחוסר עבודה בעל כורחו ולשרת אותו ללא ביורוקרטיה מיותרת. מדובר באנשים הכמהים לחזור לשגרת העבודה שהדבר האחרון שהיו רוצים בו זה לקבל דמי אבטלה. הביטוח הלאומי פנה לגורמים המוסמכים על מנת להאריך את ההקלות לקבלת דמי האבטלה, שאושרו לאחרונה ותוקפן פג. בעיקר בעת הזו, יש לנהוג ברוחב לב ובהזדהות עם מי שאיבד את מקור פרנסתו".