בוטלה השביתה בבי"ס לאחר ההפגנה בת"א ובעקבות ההבנות בין הסתדרות המורים לאוצר

השביתה המתוכננת של הסתדרות המורים בבתי הספר היסודיים ובגנים בוטלה, לאחר שההסתדרות הגיעה בצהריים (שישי) להבנות עם משרד האוצר. על פי ההסכם שנחתם, יופחת לעובדי ההוראה יום אחד בגין כל יום מחלה, במקום 1.4 ימים. הצדדים הסכימו להקים קרן ימי מחלה שתעניק מימון לעובדי הוראה שימי המחלה שלהם הסתיימו. כמו כן הוסכם כי הפנסיה תחושב מעתה כנגזרת של השכר האחרון. הסדר זה יחול על עשרות אלפי עובדי הוראה וגמלאים. כך מולאו רוב הדרישות שהציגו בהסתדרות המורים בתחילת המאבק. יצוין שתוקפו של ההסכם הקיבוצי של המורים פג בחודש יוני, כך שצפוי סביב נוסף של צעדים ארגוניים לאחר תחילת שנת הלימודים.

חברי הכנסת כסיף וג'בארין (שני ושלישי משמאל), בהפגנה שנערכה אמש בתל-אביב, יחד עם פעילי חד"ש בהסתדרות המורים (צילום: זו הדרך)

אמש הפגינו כ-2,000 עובדי הוראה בהפגנה שנערכה ברחבת מוזיאון תל-אביב, עפ"י קריאה של הסתדרות המורים. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, נאמה על בימת ההפגנה ואמרה: "אנחנו לא מבקשים תרומות מאף אחד, אלא מבקשים תמורה בעד עבודתנו. זה המקצוע השוחק ביותר בישראל", אמרה. "עד עכשיו עובדי ההוראה עבדו גם כאשר עשקו אותם, הם המשיכו לתת מסירות עד אין קץ. יש גבול לכל תעלול – מדינת ישראל לא מכבדת את אנשי החינוך שהם חוד החנית של מדינת ישראל".

בין המפגינים: פעילי סיעת חד"ש בהסתדרות המורים וחברי הכנסת עופר כסיף ויוסף ג'בארין מסיעת חד"ש. המפגינים קראו בין היתר "גננות הן לא הפקר" ו"גימלאים הם לא הפקר" ונשאו שלטים שעליהם נכתב: "די לעושק עובדי ההוראה" -"נאבקים על הזכויות שלנו". ח"כ כסיף סיפר: "הגעתי הערב עם חברי ח"כ יוסף ג'בארין להפגנת המורים. את מאבק המורים יש מי שמנסה לעצור ולא סתם. מערכת חינוך קורסת היא אינטרס של אלו שרוצים עובדים זולים ומוחלשים, אינטרס של נבחרי ציבור שרוצים דור עתיד בלתי משכיל וכנוע, אינטרס של גורמים תאבי כוח ושליטה המעוניינים בחברה מפוצלת ומשוסעת חסרת סולידריות. החינוך הולך ונתפס כמוצר צריכה, המורים הולכים ונתפסים כספקי שירות וההורים כצרכנים. כך, אם 'פג תוקפו' של המורה, אזי יש להורידו מהמדף ולהחליפו במהדורה חדשה". לדברי כסיף "המדינה מעמיסה עוד ועוד על המורים, תוך שהיא שבה ורומסת את זכויותיהם, ללא פינות עבודה וללא יכולת לתפקד בכיתות גדולות. בכל מקום בו נאבקים עובדים על זכויותיהם שם נהיה, ולכל מקום בו נאבקים על מערכת החינוך הציבורית נגיע".

יצוין שבית הדין האזורי לעבודה בירושלים החליט ביום רביעי להוציא צווי מניעה נגד השביתה בבתי הספר התיכוניים ב-1 בספטמבר שהוכרזה על ידי ארגון המורים. הבקשה הוגשה על ידי מרכז השלטון המקומי. על פי החלטת השופט לעת הזו נדחית בקשת ארגון המורים להתיר לנקוט צעדים ארגוניים בעילת סביבת עבודה. הוא שלח את הצדדים להמשך מו"מ והם ידווחו על התקדמותו עד ה-1 באוקטובר.

כמו כן, מארגון כוח לעובדים נמסר השבוע שכ-2,000 מורי קבלן המועסקים בתכנית היל"ה, תהליכי הוראה-למידה-הערכה, ובתכנית שלבים, שירותי חינוך לילדים חולים בבית, יפתחו שביתה עם תחילת שנת הלימודים. זאת, במחאה על תנאי העסקתם. בתכנית היל"ה יושבתו הלימודים בין משך יומיים, 1 ו-2 בספטמבר – עם אפשרות להארכה. בתכנית שלבים יושבתו הלימודים בין התאריכים בין ה-1 ל-3 בספטמבר.