בוועדה לקידום מעמד האישה נחשפה זהותה של מתלוננת תקיפה מינית באישור בית משפט

בדיון מיוחד של הועדה לקידום מעמד האישה לציון 20 שנה לחוק למניעת הטרדה מינית שנערך השבוע, התקבל אישור מיוחד מבית משפט המאפשר לנפגעת התעללות מינית להיחשף בשמה ולחשוף את סיפורה הקשה לתקשורת ולפרוטוקול. "קוראים לי לי זוהר, אני בת 22, ומגיל 6 ועד גיל 12 עברתי התעללות מינית על ידי גבר בן 45. הפוגע הורשע וריצה מאסר של שש שנים בהן הוא לא הסכים לקבל אחריות על מעשיו. הוא שוחרר וכבר הספיק להתקשר אלי ממספרים חסויים, לגנוח בטלפון ולמרר את חיי. והמדינה? עדיין לא מצאה פתרון עבורי", מסרה הצעירה בישיבה.

2018-11-22_212023

לי זוהר, שהותקפה מינית על ידי אביה החורג (צילום מסך: חדשות עשר)

זוהר סיפרה בכאב כי פעם, הוא הבטיח לה שאם תתלונן עליו הוא יחזור לנקום בה. "הוא הבטיח שאף אחד לא יצליח לשמור אותי מפניו, אפילו לא המדינה שלי. הוא כנראה צדק. בוועדה הקודמת, לפני מספר חודשים הגעתי הנה כדי לספר לכם את הסיפור שלי. אולי אני נאיבית, כי חשבתי שבבניין הזה, בכנסת יקשיבו לי. אבל החוק ציווה עליכם להשתיק אותי ובזמן שדיברתי המצלמות בערוץ הכנסת כבו, הצלמים התבקשו לצאת, הייתה הוראה מפורשת לטשטש את שמי ומי שכבר נשאר בחדר, לא הצליח למצוא פתרון עבורי. בהמשך נאלצתי לעבור מסע מפרך שדרש המון כוחות נפשיים, זמן ומכספי הפרטי – בשביל שלא יחביאו אותי וכדי להשיג אישור מיוחד מבית משפט רק כדי שתסכימו להשמיע את קולי. בזמן שזו אמורה להיות זכות בסיסית. הזכות לחופש ביטוי. שלי ושל כל שאר הנפגעות באשר הן. אז היום המצלמות לא יכבו כי אחרי שהושפלתי בפעם הקודמת, החלטתי לא לוותר ולהשמיע את הקול שמבחינת החוק הוא הקול שאסור שישמע".

יו"ר הועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שהתרגשה מאוד מהדברים בישרה לזוהר כי קרוב היום בו החוק שמונע מנפגעות תקיפה מינית לספר את סיפורן כבר לא יהיה רלוונטי. "בזמן הקרוב התיקון לחוק יגיע לוועדה בראשותי ואני אעשה הכל כדי להעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית. כולי תקווה כי בדיון הבא לא תצטרכי אישור של שופט שקובע כי את זכאית להשמיע את קולך".

 ח"כ תומאסלימאן הוסיפה: "במצב אופטימלי היינו מתכנסות היום, 20 שנים אחרי חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית וחוגגות את ההיסטוריה שעשינו, ואת כברת הדרך שנעשתה בעקבות ובזכות החוק. בעיקר השינוי בנורמות ובתפיסות החברתיות. אולם, גם 20 שנים אחרי חקיקת החוק, עדיין נשים עוברות הטרדות מיניות ברחובות, באקדמיה, במקומות העבודה, בבתי חולים, בעולם התקשורת ובכנסת. נשים חזקות כנשים מוחלשות, נשים עם פריווילגיות ונשים הנמצאות במעגלי דיכוי כפולים. קטינות ונערות ונשים מבוגרות".

 "שנים אחרי החוק, ואנחנו רק בעלייה שנתית במספר התיקים הנפתחים בגין הטרדה מינית. אומנם הדבר יכול להעיד על עלייה במודעות ועמידה איתנה על זכות הנשים על גופן, אבל אי אפשר להתעלם מכך שזה כן יכול להעיד על עלייה במקרי ההטרדות המיניותאני לא כזאת פסימית. אני פשוט מאוד מציאותית. לא יכולה לעצום חצי עין מול כאבן, סבלן ומצוקתן של הנשים. אני כן יכולה להגיד שמאז חקיקת החוק עשינו דרך ארוכה של שינוי תפיסתי ושבירת קשר שתיקה, חלחול ערכים של שוויון וכבוד בחברה עד כמה שאפשר. המאבק שלנו מעולם לא נעצר מאחר והעוול לא נעצר. נמשיך במהפכה הזאת כי אכן היא, מהפכה בהתהוות", הוסיפה.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) שזכה למחיאות כפיים מכל משתתפות הדיון לאור העובדה שהיה חבר הכנסת הראשון בדיון אמר בהתרגשות: "תודה על המהפכה שאתן עושות. שמעתי בכאב את העדות של לי על האתגרים שעומדים לפנינו. זה כואב לשמוע את הדברים הללו ומתרחשת פה מהפכה. יש פה שינוי גדול ואתן יכולות להיות גאות. המהפכה פועלת לטובת נשים אבל גם לטובת כל החברה. אם נשים תהינה בטוחות ומעמדן יהיה טוב יותר המצב של כולנו יהיה טוב יותר".