בהסתדרות מתנגדים להצעת החוק לסגירת רשות השידור ולהקמת תאגיד חדשות נוסף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן תקף אתמול (שני) את נוסח הצעת החוק של ממשלת הימין לדחיית מועד העלייה לאוויר של תאגיד השידור הציבורי, שבה מוזכרים גם הסדרי קליטת עובדי רשות השידור בתאגיד החדשות החדש, ואמר כי היא אינה מקובלת עליו. לדבריו, ההצעה "לא מביאה פתרונות לנושאים שבמחלוקת". עוד אמר ניסנקורן כי בהצעה "אין מענה לתהליך קליטת עובדי רשות השידור ולסוגיית תנאי הפרישה" והוסיף שהעביר לידיעת הממשלה את התנגדותו אליה.

2017-04-11_151716

גם ח"כ שלי יחימוביץ', המתמודדת לראשות ההסתדרות, הודיעה כי הצעת חוק תאגיד השידור הציבורי שהופצה הלילה היא "מניפולציה" ואינה מגדילה את מספר המשרות בתאגיד החדשות החדש שיוקם. לדברי יחימוביץ' "מדובר בסך הכל בתוספת של 30 תקנים למפוטרי רשות השידור. נותרנו עם מאות, הן ברשות השידור והן בתאגיד, שאיש לא סופר". עוד אמרה יחימוביץ' כי ההסתדרות "לא פעלה לעגן את זכויות העובדים הנקלטים וכעת תנאי עבודתם הנחותים נקבעים באופן בלעדי על ידי פקידי האוצר. זאת חרפה".

על פי תזכיר החוק שהופץ אתמול, חטיבת החדשות של "כאן" תבוטל, אך מרבית עובדי החטיבה ישמרו על עבודתם ויעברו לעבוד בתאגיד החדשות החדש שיוקם, יחד עם עובדים נוספים מרשות השידור. לפי תזכיר החוק, תאגיד השידור הציבורי יעלה לשידור ב-15 במאי, ואז גם תיסגר סופית רשות השידור. במקביל יוקם גוף חדשות ציבורי חדש – תאגיד החדשות תחת הנהלה חדשה, שלא תהיה כפופה להנהלה הנוכחית של התאגיד.

לעיון הציבור הופצו שני חוקים. החוק הראשון, דוחה את תחילת השידורים של תאגיד השידור הציבורי בשבועיים, מ-30 באפריל ל-15 במאי, כדי לאפשר לממשלה לשנות בחקיקה את מבנה תאגיד "כאן" ולהקים תאגיד ייעודיי שיהיה אחראי לשידורי החדשות והאקטואליה. חוק זה יובא להצבעה במליאת הכנסת כבר אחרי חג הפסח. תאגיד החדשות הייעודי החדש הוא נושא החוק השני, והוא יקודם רק בסוף החודש, שכן היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אסר לקדמה בהליך חקיקה מזורז, ודרש שיינתנו לציבור 21 ימים לעיון והערות לתזכיר החוק.

תזכיר החוק השני מהווה את הפירוט המעשי של ההסכמות אליהן הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, לפני כשבוע וחצי, אשר הביא לסיומו את המשבר הקואליציוני החריף שפרץ בין השניים בסוגיה. השינוי העיקרי שחל במהלך ניסוח ההסכמות לחקיקה נוגע לסוגיית הפיטורים. בניגוד להסכמות המקוריות בין נתניהו וכחלון, שכללו פיטורים של כלל עובדי התאגיד, בהצעת החוק הסופית כל עובדי התאגיד שכבר נקלטו בתאגיד "כאן" ייקלטו בתאגיד החדשות החדש בתנאי העסקה זהים לאלה שהועסקו בהם במקור. לגבי תקנים שטרם אוישו, תינתן עדיפות לעובדי חטיבת החדשות ברשות השידור, ובכך תתאפשר קליטה של יותר עובדים מהרשות לתוך תאגיד החדשות הציבורי.

ההסכמות בין נתניהו וכחלון, כמו גם תזכיר החוק המפרט אותן, קובעות כי המדינה למעשה תקים תאגיד שידור נפרד ועצמאי לענייני חדשות ואקטואליה, שינוהל על ידי מנגנון נפרד לחלוטין. בכך נוצר למעשה מנגנון מסורבל קמעה של הפעלה כפולה של תאגידים שצריכים לשתף פעולה, אך הוא מאפשר לממשלה לבחור מחדש מי יהיו מנהלי התאגיד ומי יהיו האחראים על הפקת התכנים שבו. בתוך שלושה חודשים, כך לפי החוק, הממשלה תמנה מועצה ציבורית שתיבחר על ידי ועדת איתור ברשות שופט, שתחליט על זהות המנכ"ל הקבוע של גוף החדשות החדש. עד שימונה מנהל קבוע, המנהל הזמני לא יוכל לבצע שינויים ארגוניים או להעביר עובדים מתפקידם.

יצוין שעשרות עובדי רשות השידור ערכו אמש (שני) "סדר פסח מחאתי שלא כהלכתו", מול ביתו של ניסנקורן, במחאה על שב-1 במאי, יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים, מאות רבות של עמיתיהם יהפכו מובטלים. כמה מהעובדים אמרו כי בחרו "לחוג" את חג הפסח מול ביתו של ניסנקורן, כדי "שאולי סוף סוף יתעורר ויבין את גודל ההזנחה של עובדי רשות השידור במשמרת שלו". למקום ההפגנה ביקשו לבוא עובדים נוספים אך המשטרה לא אישרה מספר גדול יותר של עובדים.