בהוצאת סטנפורד היוקרתית פורסמה ביוגרפיה של המנהיג הקומוניסטי תופיק זיאד

תחת הכותרת "האופטימיסט – ביוגרפיה חברתית של תופיק זיאד", פרסם באחרונה החוקר תמיר סורק, המלמד באוניברסיטת פנסילבניה, ביוגרפיה מקיפה של המנהיג הקומוניסטי, המשורר וראש עיריית נצרת המנוח. הספר ראה אור בהוצאת אוניברסיטת סטנפורד היוקרתית. זיאד (1994-1929) כיהן בכנסת כ-18 שנה, עד למותו הטראגי בתאונת דרכים בדרכו לפגישה עם המנהיג הפלסטיני יאסר ערפאת. כמו כן, מילא זיאד את תפקיד ראש עיריית נצרת בשנים 1994-1975.

סורק מתאר בספרו את תחנות חייו של זיאד, שנולד בנצרת במשפחת עובדי אדמה ועבד בתקופת לימודיו בבית הספר התיכון כדי לסייע בפרנסת המשפחה. במהלך אותן שנים הצטרף לנוער הקומוניסטי, וב-1954 נבחר לראשונה למועצת העיר נצרת.

בסוף 1955 נשפט ל-40 ימי מאסר על הפגנה. במהלך שהותו בכלא נאבק למען הזכויות שלו ושל אסירים אחרים. בסוף אפריל 1958 נעצר שוב, יחד עם ההנהגה הקומוניסטית בנצרת, לקראת הפגנת ה-1 במאי שאת קיומה אסר הממשל הצבאי. בבחירות שהתקיימו בדצמבר 1970 עמד בראשות רשימת מק"י במועצת העיר. לאחר הבחירות, בהן זכתה המפלגה בשבעה מתוך 17 מושבים במועצה, ניסה זיאד להקים קואליציה אך נכשל. ב-9 בדצמבר 1975 נבחר לראשות עיריית נצרת, כשהוא עומד בראש חזית נצרת הדמוקרטית.

מאז נבחר לראשונה, זכה זיאד בראשות העיר פעם אחר פעם – לרבות בבחירות האחרונות שהתקיימו לפני מותו, בהן קיבל את תמיכתם של יותר מ-60%. לזיאד היה תפקיד מרכזי במחאות "יום האדמה" ב-30 במארס 1976. המחבר

עוסק גם בתופיק זיאד איש הספר והמשורר, שהיה אחד המשוררים הבולטים בקרב האזרחים הערביםפלסטינים בישראל. בצד עיסוקיו הפוליטיים הרבים, הקדיש זיאד חלק חשוב של חייו לשירה ולתרבות. רבים משיריו ראו אור בעיתון "אלאתיחאד" ובכתב העת "אלג'דיד". שיריו עוסקים בקשר לאדמה ובנושאים של חירות ושוויון, אחוות עמים ומעמד העובדים.

לדברי סורק בהקדמה לספר, "מעבר לעיסוקיו הפוליטיים והתרבותיים, זיאד היה יצרן של תקווה. תקווה לצדק לפלסטינים, תקווה לשלום ישראליפלסטיני ותקווה לחברה שוויונית". עוד הדגיש סורק: "אחד ההיבטים החשובים במרקסיזם של זיאד שטרם נחקרו הוא חילוניותו האישית והפוליטית הגמורה". "חילוקי הדעות עם מנהיגים של התנועה האסלאמית היו קשים ולעיתים אף אלימים", נכתב.

עוד על הספר:

https://www.sup.org/books/title/?id=26216

המבוא של הספר (באנגלית):

https://www.sup.org/books/extra/?id=26216&i=Prologue.html

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב