בהובלת השרה רגב: הכנסת דחתה הצעת חוק לשוויון בתקציבי תרבות

מליאת הכנסת דחתה השבוע ברוב של 45 נגד 37 את הצעת החוק לשוויון בתרבות של ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת). ההצעה קובעת, כי יינתן ביטוי הולם למגזרים השונים בחלוקת תקציבי משרד התרבות, וכי חלקה של האוכלוסייה הערבית לא יפחת משיעורה במדינה – 20%.

2016-02-12_204356

ההצעה נועדה להגביל את שיקול דעתה של שרת התרבות בחלוקת תקציבי המשרד, וזאת בצל יוזמתה להתנות את תקציבי התרבות ב״נאמנות״. בנימוקים להתנגדותה, אמרה השרה רגב כי אינה מקבלת את העיקרון לפיו חמישית מהאוכלוסייה צריכים לקבל חמישית מתקציב התרבות.

ח"כ ג'בארין חשף נתונים קשים על תתהתקצוב של היישובים הערבים בתקציבי משרד התרבות, כפי שעלה ממיפוי שעשה משרד התרבות בחודשים האחרונים: ב– 100% מהיישובים הערבים אין מוזיאון; ב– 100% מהיישובים הערבים אין בית ספר לאמנויות; ב– 100% אין פעילות קולנוע; ב– 80% מהיישובים לא קיימת פעילות של סל התרבות; ב– 92% מהיישובים הערבים לא קיימת תמיכה של מנהל התרבות באמנים יוצרים; ב– 72% מהיישובים הערבים לא קיימת פעילות בתחום האומנות הפלסטינית וגלריות לאמנות.

נתונים אלה מעוגנים במסמך מיפוי צרכים שהגיש משרד התרבות לבג"צ במסגרת עתירה שהגיש ארגון מוסאוא נגד הפליית היישובים הערבים בתקציבי התרבות. להערכת ארגוני החברה האזרחית בחברה הערבית רק 3% מתקציב התרבות מועבר לחברה הערבית.

הידיעה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב