בדרך לממשלת ימין נתניהו-גנץ: הכנסת אישרה בקריאה שלישית את חוק הרוטציה

הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) את התיקונים לחוק יסוד הממשלה ולחוק יסוד הכנסת, שנועדו להבטיח את יישום ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין כחול לבן להקמת ממשלת ימין ואת הרוטציה בין בנימין נתניהו לבין בני גנץ בראשות הממשלה. בעקבות זאת צפוי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, לאחר שבג"ץ קבע כי אין מניעה שירכיב ממשלה. שתי המפלגות הודיעו אתמול בערב כי המועד להשבעת הממשלה הוא יום רביעי הבא.

לנתניהו לא ממש אכפת מדברי חברי הכנסת הנאמרים במליאה. הוא קרא ספר במשך הדיונים בכנסת (צילום: הכנסת)

התיקונים אושרו בכנסת ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים. מפלגת ימינה, חברי כנסת מישראל ביתנו ובראשם אביגדור ליברמן וכן ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) לא השתתפו בהצבעה. מיכאלי, שמתנגדת להסכם הקואליציוני ולכניסת מפלגתה לממשלה, אמרה שהיא לא בקו הבריאות. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת התנגדו לכל הצעות החוק. לאחר שהחוק אושר סופית, בכחול לבן החלו להחתים את חברי הכנסת בסיעה על העברת המנדט להרכבת הממשלה ל נתניהו.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף את התנהלות כחול לבן בציוץ בטוויטר וכתב כי "הבנתי שמחתימים כעת את אנשי כחול לבן על מסמך ההמלצה. באותו הנייר הם ממליצים גם על הפקרת מערכת הבריאות, על סירוב לתמוך במפוטרים, בעסקים הקטנים ובעצמאים, וגרוע מכל על סיפוח אפרטהייד. מי שחותם היום לנתניהו, נותן לו את הכוח להמשיך במדיניות ההרסנית שלו ומאבד כל זכות לבוא עליה בביקורת". גם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיב לאישור חוק יסוד הממשלה ואמר "חוק הרוטציה אושר, שעות לאחר פסיקת בג"ץ. נתניהו הצליח במשימה להרוס את שאריות המרחב הדמוקרטי. הוא ריסק סופית את שלטון החוק והטיל אימה על בג"ץ שחשש להתערב. יחד עם מי שטען שהוא אלטרנטיבה, הם שוללים מהאופוזיציה את מעט הכוח שנותר. ממשלת נתניהו וגנץ היא מסוכנת, ואנחנו ניאבק בה עד תום".

במהלך הדיון הארוך שנערך אמש והיום, אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) ואמר "אני רוצה לפנות לשכבות המוחלשות, היהודים והערבים, לישובים בנגב, לקשישים, לאנשים שלא מקבלים דירה בירושה, למיליון המובטלים ולומר להם: אל תאמינו לנתניהו. אני יודע שחלק גדול מכם הצביע למפלגות הימין, אבל אני רוצה להביט בפניכם ולומר לכם את האמת – אל תאמינו לראש הממשלה שאומר שהוא רוצה להעביר את הכסף בעיקר לטייקונים והכסף משם מטפטף למטה, זה אף פעם לא יטפטף למטה. אתם אמורים לקבל את הזכויות שלכם באופן ישיר, זו התוכנית שלנו, תוכנית חברתית להתמודדות עם הקורונה בישראל". עוד הדגיש "אל תתנו לפריבילגים לשסע חלשים בחלשים. שהם מצליחים לבנות חומות בנינו, הם אלה שמצליחים. יש בנינו דברים משותפים, והדבר החשוב ביותר, כל מה שאנחנו עושים פה, יכול לעזור לכם ב-5,10 אחוזים, אך יש דרך אחרת, הייתה מחאה חברתית, מחאת רופאים, מחאת עו”ס, מחאת מחירי הדיור, הייתה מחאה של מעמד הביניים ומחאה חד לאומית, אנחנו צריכים לקרוא למחאה של המעמד המופלה ביותר, של יהודים וערבים יחד, לצאת לרחובות מאות אלפים, הוא ירעדו, רק כך יתחילו לתקן, וכך נוכל לנצח אותם".

יצוין שח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הגביה אמש להחלטת בג"ץ לדחות פה אחד את העתירות נגד ההסכם הקואליציוני והרכבת ממשלה בראשות נתניהו ומסרה: "חוק לחוד וערכים ומוסר לחוד לתפארת מדינת ישראל ממשלה דו ראשית כשרה משפטית. אחד מושחת ומואשם בעבירות על טוהר המידות והשני חלשלוש חסר עמוד שדרה שזוחל לעברו."