בדמדומי שלטונו נתניהו מהדק יחסים עם בולסונרו: מה מסתתר מאחורי קשרי ישראל-ברזיל

בנו של נשיא ברזיל, חבר הסנאט אדוארדו בולסונרו, פתח במערב ירושלים (15.12) משרד רשמי של לשכת הסחר של ארצו. המשרד יפעל בפארק תעשיות ההייטק בהר חוצבים אך לא ייחשב נציגות דיפלומטית. זאת אף על פי שהסוכנות לקידום הסחר וההשקעות בברזיל היא גוף הפועל בחסות משרד החוץ במדינה.

בנימין נתניהו, ביום ראשון, בעת פתיחת הנציגות המסחרית של ברזיל בירושלים (צילום: לע"מ)

פתיחת המשרד היא צעד ראשון וחשוב מצידה של המדינה הדרום אמריקאית, אשר יחסיה עם ישראל התהדקו מאז עלה לשלטון הנשיא הימני הקיצוני ז'איר בולסונרו. נשיא ברזיל הבטיח במהלך מערכת הבחירות להעביר את שגרירות ארצו לירושלים, אך טרם מימש את כוונותיו. לפני שבועיים, בעת השקת מפלגתו הימנית הקיצונית החדשה: "הברית למען ברזיל", הבטיח הנשיא כי בקרוב תעבור השגרירות מתלאביב לירושלים והוסיף לעניין את אלוהים . "נגיע ליעד. זהו צעד סמלי, אך יש לו חשיבות גדולה עבור כל אלה המאמינים באל" הצהיר. יצוין שהמפלגה החדשה היא הרביעית שבולסונרו מייסד.

בולסונרו הבן, שביקר בישראל כעשרה ימים במסגרת משלחת דיפלומטית, התייחס גם לכתבי האישום שהוגשו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מחבב את נתניהו. כשאתה פוליטיקאי, קל מאוד להגיד שאתה עושה משהו שגוי. צריך להמתין למשפט, במצב הנוכחי – הכל ספקולציות".

הביקור בהתנחלות

בולסונרו הבן ומשלחתו ביקרו גם באחת ההתנחלויות בשטחים הכבושים: היקב פסגות, שהוקם באדמות שנשדדו מתושבים פלסטינים. ממשרד החוץ בירושלים מסרו כי "מדובר במקרה נדיר של משלחת רשמית

מחו"ל המקיימת ארוחה רשמית בשטחי יהודה ושומרון. בארוחת הערב השתתפו גם ראש מועצת בנימין ישראל גנץ,

מזכירת הכנסת ירדנה מלר ומנכ"ל יקב פסגות יעקב ברג".

לדברי המשרד "האירוח הרשמי התקיים בין היתר כתשובה להחלטת בית הדין האירופי" בדבר סימון המוצרים המיוצרים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטיניים הכבושים. "בתנ"ך כתוב – מי שיברך את ישראל יבורך. כל חברי הקונגרס שנמצאים כאן הצביעו בעד חיזוק הקשרים עם ישראל בפרלמנט בברזיליה. כעת הקשר של שתי המדינות יהיה הרבה יותר קרוב", אמר בולסונרו בהתנחלות.

ביקור בולסונרו הבן הוא ביטוי נוסף להידוק הקשרים של ממשלת ישראל הימנית עם אחד החשוכים שבמשטרים בעולם. אך זו ידידות שההון הישראלי יוצא ממנה נשכר: ישראל מעוניינת להמשיך ולמכור נשק לברזיל. יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (כחול לבן), נפגש במהלך הביקור עם משלחת של ועדת החוץ והביטחון של בית הנבחרים הברזילאי. בראש המשלחת עמד יו"ר הוועדהאדוארדו בולסנרו, כמובן.

ח"כ אשכנזי (נכון להיום באופוזיציה) בירך על שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות ועל פתיחתו הצפויה של משרד הסחר הברזילאי בירושלים. הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי אמר למקביליו הברזילאים כי שיתוף הפעולה, וקודם כל זה הצבאי, "יימשך ללא קשר למציאות הפוליטית בישראל".

ומי לא הוזמן? שגריר ברזיל

לאירוע פתיחת המשרד הברזילאי הגיע ראש הממשלה. ומי לא הגיע? שגריר ברזיל בישראל, פאולו סזאר דה וסקונסלוס. השגריר, איש משרד החוץ בארצו, הגיע לארץ לפני כשנתיים ואמור לסיים את תפקידו בעוד כשנתיים. אך בצעדו ניכר שאין הוא מקבל את מדיניות ארצו כלפי ישראל כפי שמכתיב אותה הנשיא בולסונרו. בצעד תגובה השגריר גם לא הוזמן לארוחה בהתנחלות פסגות.

על פי עיתוני סאו פאולו, בולסונרו יחליף בקרוב את שגריר ארצו באיש צבא, הגנרל בדימוס פאולו דה נאפוליס, לשעבר הנספח הצבאי בשגרירות בתלאביב. דה נאפוליס פשט את מדיו במארס 2017. כעבור חודש הוא כבר מונה לנציגה של התעשייה האווירית הישראלית בברזיל. לתעשייה האווירית ולאלביט עסקים פורחים בברזיל, ושתי החברות אף הקימו בה מפעלים ביטחוניים בבעלותן.

יצוין שח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) גינתה השבוע את כוונת בולסונרו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים, וטענה כי זהו מהלך הרסני לשלום. לדבריה, "העברת השגרירות תהיה מהלך הרסני לשלום. אך שום מהלך כזה לא ישנה את העובדה שהכיבוש הוא פשע, ושהבירה הלגיטימית של המדינה הפלסטינית שתקום היא ירושלים המזרחית". עוד הוסיפה כי "נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, בדומה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא מנהיג ימני קיצוני שמתייחס למדינתו כאל עסק משפחתי".

נ"ע

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב