בג"ץ קבע: ללא פיקוח של הכנסת – השב"כ לא יוכל לעקוב אחרי חולי קורונה

בג"ץ קבע אמש (חמישי), כי החל מיום שלישי הקרוב, השב"כ לא יוכל לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים לאיתור חולי קורונה ללא פיקוח פרלמנטרי. במסגרת דיון בעתירות, שהוגשו על ידי האגודה לזכויות האזרח, עדאלה והרשימה המשותפת נגד החלטת הממשלה לאשר תקנות לשעת חירום המאפשרות את השימוש בכלים הדיגיטליים, הוציא בג"ץ צו ביניים, לפיו אם ועדות הכנסת הרלוונטיות לא יוקמו עד ליום שלישי בשעה 12:00 לא ניתן יהיה לעשות שימוש בסמכויות שניתנו לשב"כ.

במקביל, הובהר כי האמצעים הטכנולוגיים של שב"כ "יופעלו בשלב זה אך ורק לצורך איתור מי ששהו בסביבת חולים עם ממצא מעבדתי חיובי לנגיף ובהתאם להנחיות המסווגות שאושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה". לצד זאת, קבעו בבג"ץ כי "בשלב זה ועד החלטה אחרת, אין לעשות שימוש בסמכויות המוקנות מכוח תקנות המשטרה".

נציגי העותרים, אתמול, בדיון בבית הדין הגבוה לצדק בירשלים (צילום: עדאלה)

מוקדם יותר היום נערך דיון בשלוש העתירות בפני נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט נועם סולברג. העותרים טענו כי מדובר בתקנות דרקוניות.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) מסר כי "המשותפת הייתה בין העותרים שהביאו את בג״ץ להוציא צו ביניים שמונע את המשך המעקב הלא מפוקח על הטלפונים הניידים של כולנו. לא ניתן לימין לנצל את הקורונה בשביל לעלות על זכויות אזרח עם די-9. עוד הדגיש ח"כ עודה ש"הרשימה המשותפת לא תיתן לנתניהו לבצע מחטף של זכויות אזרח בסיסיות באישון לילה. ברור מתמיד שכולנו ניצבים במאבק על שלוש חזיתות: בריאותי, כלכלי ודמוקרטי. אנחנו יודעים שהזמני הופך תמיד לקבוע, ולכן אנו חייבים להפסיק את ההפעלה של אמצעי ריגול על אזרחים מיד".

האגודה לזכויות האזרח, שהייתה אחת העותרות, מסרה: "ההחלטה הדרקונית לאפשר לשב"כ ולמשטרה לעקוב אחר כולנו היא פגיעה קשה בזכויות האדם. לכן, טוב עשה בית המשפט כשקבע כי לא ניתן לאפשר צעד כזה תוך עקיפת הכנסת, רק בשל כך ששיקולים פוליטיים צרים מונעים את כינוס הוועדות והמליאה ומונעים פיקוח פרלמנטרי על הממשלה". "התקנות, גם אם הותקנו בסמכות, הן דרקוניות בצורה עצומה, ויש בהן חוסר מידתיות בולט ומובהק, ויש בהן ניסיון להתעלם פשוטו כמשמעו מהרשות המחוקקת במדינת ישראל, ולהתיר לרשות המבצעת בעצמה, ללא כל פיקוח, לפגוע בפרטיות של כל אזרחי ישראל ללא כל הבחנה", נכתב בעתירה.