בג"ץ פסק שפרופ' גולדרייך לא יקבל את פרס ישראל; ח"כ כסיף קורא להחרים את הטקס

בג"ץ קיבל בצהריים (חמישי) את בקשתו של שר החינוך, יואב גלנט, לבדוק אם הוא יכול לסרב להעניק את מתן פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך. ועדת הפרס המליצה על גולדרייך, חוקר בעל שם עולמי ממכון ויצמן, אך גלנט ביקש לשקול מחדש את ההמלצה בגלל התבטאויותיו של גולדרייך נגד הכיבוש וממשלת הימין, ובהן חתימה על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שבשטחים הפלסטינים הכבושים.

טקס קבלת פרס ישראל 2019 (צילום: לע"מ)

 

השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר קבעו כי יש לאפשר לשר גלנט וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק ב-30 הימים הקרובים אם העצומה חוסה תחת החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, מ-2011. משמעות ההחלטה היא כי גולדרייך לא יקבל את פרס ישראל במתמטיקה בטקס שייערך ביום העצמאות הקרוב.

עורך דינו של גולדרייך, מיכאל ספרד, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי גולדרייך "אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל". ספרד הוסיף כי "הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואומנים בשל דעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי".

לדברי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) "פרופ' גולדרייך הוא קול חשוב של אנושיות וביקורתיות, וההחלטה למנוע ממנו את פרס ישראל היא החלטה פחדנית ואטומה. ביקורת לעולם אינה נעימה לאוזן, אבל דווקא משום כך חשוב להתעקש ולהשמיע אותה מול המגמה המדאיגה של העמקת הכיבוש והפגיעה בזכויות אדם". ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגיש ש"בג"ץ הכשיר היום את ציד המכשפות נגד אלו המעזים להיאבק על אופייה של המדינה. השר הבטלן גלנט יוכל להמשיך להסית נגד חברי פרופ' גולדרייך כדי להטיל אימה על קולות ביקורתיים. אני קורא לוועדת הפרס ולמקבלי הפרס להחרים את הטקס". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה כי "מניעת פרס ישראל מעודד גולדרייך היא צעד נוסף ומסוכן ברדיפה הפוליטית של אנשי שמאל שתומכים בזכויות אדם. גולדרייך מתנגד להכשרה של אוניברסיטת אריאל – כלי לביסוס הכיבוש האכזרי".

ועדת השופטים להענקת פרס ישראל בתחום המתמטיקה ומדעי המחשב עתרה בשבוע שעבר לבג"ץ נגד גלנט, המסרב לקבל את המלצתה להעניק את הפרס לגולדרייך, פעיל חד"ש ומק"י ותיק, על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית. הדיון בעתירה אמורה היה להתקיים ביום שני, וגלנט ומשרד החינוך אמורים היו להגיב על העתירה. אך בעקבות בקשת המדינה, דחתה השופטת וילנר את הדיון עד הצהריים. אך גלנט לא המתין להכרעת בית המשפט: ביום ראשון שלח משרד החינוך הזמנות לטקס פרסי ישראל, תוך התעלמות מתחום המתמטיקה ומדעי המחשב. גלנט מתעלם לחלוטין מכך שסמכותו של שר החינוך שלא לאשר את החלטותיהן של ועדות השופטים היא מוגבלת ביותר. סמכות זו מתייחסת למצב שבו התברר כי התגלו פגמים של ממש בעבודת הוועדות.

בהתייחסו להליך בבג"ץ, נכתב הבוקר במאמר המערכת של "הארץ" כי מבחינת גלנט, שראוי יותר לתואר השר למלחמה בחינוך. חדל אש, גלנט. על שר החינוך להבהיר כי במוצאי יום העצמאות הקרוב יוענק הפרס לפרופסור גולדרייך על מחקריו בנושא סיבוכיות חישובית. כל תגובה אחרת פסולה". במאמר נוסף שפורסם הבוקר ב"הארץ" תחת הכותרת "ההישגים המזהירים של גולדרייך" מאת שמעון שוקן ואלון רוזן, פרופסורים למדעי המחשב במרכז הבינתחומי הרצליה, נאמר "גולדרייך הוא נציג מובהק של קבוצת מדענים מובילים, והפטריוטיות שלו אינה זקוקה לאישור משום שר ופקיד. בעוד שנים רבות, כשהפוליטיקאים שמנסים לחסום אותו היום יישכחו לגמרי, ההישגים המזהירים של גולדרייך ועמיתיו ייזכרו כתשתית שאיפשרה את התקדמות המדע ואת החיים בעידן המודרני".

התנועה הפשיסטית "אם תרצו" הצטרפה אתמול לקמפיין המקרתיסטי נגד גולדרייך. זאת, כי הוא חתם לאחרונה על עצומה של יותר מ-500 אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם הקוראת לאיחוד האירופי לא לאפשר לתוכניות מחקר הממונים על ידו לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שבשטחים הפלסטינים הכבושים. מלבד גולדרייך חתמו על עצומה מרצים וחוקרים מהאוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה, מכללת תל-חי ועוד. העצומה שפורסמה תחת הכותרת: "האיחוד האירופאי נותן לגיטימציה להתנחלויות הבלתי חוקיות בישראל" קובלת על כך שהאיחוד האירופי לא מציית לעקרונות של תקנת תכנית המחקר האקדמית "הוריזון 2020" האוסר על שיתוף פעולה עם ההתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים.

לפני כחודש פורסם בחדשות 12 כי לאחר שהוועדה החליטה להעניק את הפרס לגולדרייך, פנה אליה גלנט בדרישה לבלטה. לאחר הידיעה ששודרה בטלוויזיה, פרופ' גולדרייך פרסם מאמר ב"זו הדרך", בו כינה את גלנט ואת ראש הממשלה נתניהו "שני מנוולים" ואמר כי עוגמת הנפש שבלחיצת ידיהם, עם קבלת הפרס, זניחה לעומת עוגמת הנפש שנגרמת מ"המדיניות הנפשעת והמטומטמת" שלהם.

 

עוד הקריאה להחרים את אוניברסיטת המתנחלים שפורסמה באתר מק"י באנגלית:

http://maki.org.il/en/?p=27157

 

לעצומה שפורסמה נגד אוניברסיטת אריאל ורשימת החותמים (באנגלית):

Ariel University and Horizon 2020: The EU is legitimizing Israel’s illegal settlements

 

המאמר של פרופ' עודד גולדרייך שפורסם ב"זו הדרך":

על התערבותו הבוטה של שר החינוך גלנט: יומן פרס ישראל בעידן נתניהו