בג"ץ הכשיר את גירוש תושבי הכפר ח'אן אל-אחמר ובכך סיפק לממשלת נתניהו נדבך לסיפוח

תושבי הכפר ח'אן אלאחמר, קהילה בדואית המונה 32 משפחות (173 נפש, מתוכן 92 ילדים ובני נוער), יגורשו במהלך החודש הקרוב ממקום מושבם לטובת הרחבת ההתנחלות כפר אדומים. המדינה הודיעה לבג"ץ בספטמבר 2017 על כוונתה "לפנות" את הכפר הבדואי. תושביו עתרו לבג"ץ, ובמאי האחרון דחו שופטי בג"ץ את העתירה וקבעו כי אפשר להרוס את הכפר מידית.

2018-06-11_200446

מוצאם של תושבי הכפר – בשבט הג'הלין שגורש מהנגב בשנות ה-50. תושבי הכפר התיישבו באדמות בגדה. כאשר הוקמה באדמות אלה התנחלות "איכות החיים" העשירה כפר אדומים, גורשו שנית והתיישבו במרחק קילומטרים ספורים ממנה. על מנת להרחיב את שטחי ההתנחלות לפי דרישת המתנחלים, הוציאה המדינה צווי הריסה לכל בתי ח'אן אלאחמר.

כוונת הממשלה מרחיקת לכת: ליצור רצף טריטוריאלי בין מעלה אדומים לבין ירושלים, לסלק עוד ועוד קהילות פלסטיניות משטחי C כדי להכין את הקרקע לסיפוחם, ולסכל את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית עם רציפות טריטוריאלית בין צפון הגדה המערבית לדרומה.

פשעי הגירוש, שאין לכנותם אלא טיהור אתני וטרנספר של ממש, מתקיימים בשלושה אזורים עיקריים בגדה: בבקעת הירדן, בדרום הר חברון ובשטח בין מעלה אדומים לירושלים. לגירוש נלווית מדיניות הכופה תנאי חיים בלתינסבלים ומייאשים: איסור על בניית בתי מגורים ומבני ציבור, סירוב לחבר כפרים לתשתיות, החרמת ציוד ואימונים צבאיים בשטחי הכפרים עצמם (המוגדרים לצורך העניין "שטחי אש").

מעשי הממשלה מגובים בשיח הצובר תאוצה בחוגי הימין הקיצוני, לפיו הפלסטינים "משתלטים" על שטחי C. כך, למשל, תקף ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), יו"ר ועדת הכנסת לענייני יהודה ושומרון, את נציגי המנהל האזרחי ומשרד הביטחון על התעלמותם ממה שכינה "ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C". באתר הימני "מידה" קבלו (8.6) כי "קיימת שיטה חקלאית פלסטינית להצבת עובדות בשטח ולשבירת הרצף הטריטוריאלי הישראלי ביהודה ובשומרון". עמותות הימין הקיצוני, דוגמת "רגבים", טוענות באחרונה יותר ויותר באשר לכסף אירופי המממן "בנייה פלסטינית בלתיחוקית" בשטחי C.

מאז 7 ביוני, לנים פעילים בשטח הכפר ומקיימים משמרות מחאה וסולידריות ליליות מול איומי הגירוש הממשיים. זה זמנם של שוחרי השלום והדמוקרטיה בארץ לקרוא בקול גדול נגד טרנספר של פלסטינים לטובת הרחבה נוספת של מפעל ההתנחלות והגזל. פירוק ההתנחלויות הכרחי לשלום ולעתיד שני העמים בארץ הזו, והקונצנזוס שבונה ממשלת נתניהובנט סביב "גושי ההתיישבות" וההתנחלויות בשטחי C, המלווה בהפצת עובדות שקריות וביצירה בשטח של מציאות אכזרית, סופו לגרור אותנו לסיפוח, לאפרטהייד ולמלחמה.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב