בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד הכרייה בשדה בריר בנגב ובטורעאן בגליל

בג"ץ הוציא אמש (רביעי) צו על תנאי המייעץ למדינה לנמק, בתוך 90 ימים, מדוע לא תוחזר התכנית לכרית פוספטים בשדה בריר הסמוך לערד לדיון, משום שלא נקבעה בתוכנית מתודולוגיה לבחינת ההשפעות הבריאותיות של המהלך. לטענת עיריית ערד ויישובים ערביםבדואיים נוספים הסמוכים לשדה, הכרייה תגרום לנזק בלתי מקובל לבריאות התושבים ויש למנוע את אישור התכנית. כמו כן, בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד כריית מחצבה ביישוב טורעאן שבגליל התחתון. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) שהשתתף בדיונים מסר "זהו הישג במאבק הממושך נגד תכניות העלולות לפגוע בבריאותם של רבבות תושבים יהודים וערבים ביישובים רבים בנגב ובגליל".

2019-02-28_191811

ח"כ יוסף ג'בארין עם חלק מהעותרים, אתמול, בבית המשפט העליון בירושלים (צילום: זו הדרך)

כריית פוספטים בעבור חברת כימיקלים לישראל (כי"ל) המופרטת שבעלות עידן עופר בשדה בריר. התכנית כבר הוקפאה לפני שלוש שנים בוועדת הכלכלה של הכנסת בשל הטענות לליקויים בבדיקות המקדימות שאמורות להעריך את היקף ההשפעה הבריאותית שפעילות הכרייה עלולה לגרום.

השופטים אלכס שטיין, עוזי פוגלמן, ומני מזוז שהוציאו צו על תנאי בעקבות דיון העתירות שונות לבג"ץ בנושא. העתירות מבוססות על כך שאישור תכנית הכרייה נעשה באופן לקוי, תוך אישור תסקיר סביבתי שלא עומד בסטנדרט המתבקש וללא בחינה ראויה של ההשלכות של הכרייה על בריאות התושבים.

בין העותרים: עיריית ערד, המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים 'עדאלה, האגודה לזכויות האזרח, במקום, רופאים לזכויות אדם ותושבים מהאזור. בצד המשיבים נמצאות הממשלה, הוועדה הארצית לתכנון ובניה, מרכז המועצות האזוריות, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, חברת רותם אמפרט בע"מ שבבעלות חברת כי"ל.