בג"ץ הוציא צו זמני נוסף האוסר על פינוי הכפר ח'אן אל-אחמר; מחאות בת"א ובי-ם

בג"ץ הוציא אמש (שני) צו זמני נוסף האוסר על פינוי הכפר ח'אן אל-אחמר. זאת, בעקבות עתירה שהגישו תושבי הכפר שבה נטען כי מלבד כוונת המדינה להרוס את הבתים, קיימת כוונה לפנות את יושביהם ולהעבירם למתחם אחר – על אף שלא הוצא נגדם צו פינוי ולא הוגשה נגדם תביעת פינוי.

אמש גם נערכה מול בית העצמאות בתל-אביב הפגנה נוספת נגד הריסת הכפר בהשתתפות פעילים של חד"ש, מק"י, עומדים ביחד, שלום עכשיו, לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות. הערב, צפויה הפגנה נגד הפינוי בירושלים. כמו כן, בשל סכסוך עבודה שהכריזו עובדי המנהל האזרחי, מאיימים כעת שלא לבצע כלל את הפינוי.

2018-07-10_212721

הפגנה, אמש, מול בית העצמאות בתל-אביב נגד הריסת הכפר בהשתתפות פעילים של חד"ש, מק"י, עומדים ביחד, שלום עכשיו, לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות (צילום: שלום עכשיו)

 

בג"ץ הורה בשבוע שעבר (5.7) למדינה להקפיא את הפינוי וההריסה של ח'אן אל-אחמר. השופטת ענת ברון הוציאה צו זמני נגד הריסת הכפר, והורתה למדינה להשיב על העתירה שהגישו התושבים עד 11 ביולי.  העתירה הוגשה לרקע סירוב המדינה לבחון תוכנית להסדרת הכפר שהציעו התושבים.

בח'אן אל-אחמר מתגוררות כמה כ-50 משפחות בדואיות המונות 170 איש, שמוצאן משבט הג'הלין, שגורש מהנגב בשנות ה-50. המדינה סירבה במשך השנים להכיר ביישובים של התושבים ולהסדיר את מעמדם. בחודש במאי, בתום מערכה משפטית ארוכה, אישרו שופטי בג"ץ למדינה להרוס את בתי הכפר לטובת הרחבת ההתנחלות כפר אדומים.

יום לפני כן, תלו נציגי המנהל האזרחי צווי פינוי בכפר. מפגינים ושוטרים נפצעו בעימותים אלימים בכפר, ו-11 מהמפגינים נעצרו. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 35 נפגעים במהלך העימותים מהם ארבעה פונו לטיפול בבית החולים והשאר טופלו בשטח.

חמש המדינות הגדולות באירופה, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה וספרד שלחו לירושלים מחאה דיפלומטית משותפת  ודרשו את הקפאת ההריסה. גם אירלנד והאיחוד האירופי גינו את המהלך, ומדינות נוספות צפויות להצטרף אליהן.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הגיב לפסיקת בג"ץ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "פסיקת בג"ץ היא טיפת אוויר לנשימה עבור התושבים. עכשיו זה הזמן להתאחד נגד הפינוי הלא-אנושי הזה ונגד המדיניות הכוללת. זה לא רק הכפר ח'אן אל-אחמר, ולא רק משפחות הנותרות חסרות כלום: זו מדיניות של ממשלה ההורסת כל סיכוי למדינה פלסטינית עצמאית בצד ישראל ולשלום".